Verschil tussen Index en Future - Dax en ES50

Moderator: Perry

Verschil tussen Index en Future - Dax en ES50

Berichtdoor Joop Henzen » vr 26 maart 2004, 17:32

Tot de maart-expiratie van de ES50 lag de koers van de Future hoger dan de Index. Dit was ook bij de DAX het geval

Thans doet de situatie zich voor, dat de DAX future, zoals voorheen hoger ligt dan de Index echter
de koers van de ES50 Future ligt LAGER dan de Index

Vandaag om 17.22 uur

DAX future ?3.838 ? ? ?Index ? ? 3.820

ES50 future 2.726 ? ? Index ? ? ?2.763

Weet iemand een verklaring voor dit fenomeen ?


Joop Henzen
Joop Henzen
 
Berichten: 215
Geregistreerd op: ma 30 dec 2002, 14:21
Woonplaats: Bussum

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » vr 26 maart 2004, 19:58

Mij hebben ze het zo verteld:De Dax is een zgn herbeggingsindex, de Estx 50 zijn de 50 ?grootsten van Europa. Die keren dividend uit. ?
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » ma 05 apr 2004, 19:38

Bert,
Betekent dat de 40 punten verschil er altijd is voor de ES50 ?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik nu niet durf te handelen met mijn systeem dat op limiet en stop orders werkt...immers deze gebruikt de ES50 index om een Future order in te leggen, maar als ik dan de stop limiet op de ES50 loslaat in de Future stap ik dus altijd te laat in (in long gevallen)...

Of moeten we hier het instrument "future"gebruiken in Vestics....?

Geert Mentink heeft mij in verleden al eens gewaarschuwd voor het verschil tussen ES50 en de FESX en dat ROCEMA het helemaal niet zo goed deed op de FESX alleen. Geert heb jij tips/de oplossing voor mijn stop limiet probleem?

Michel
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor douwe » di 06 apr 2004, 19:24

Beste Michel,

Dit verschil (als het goed is) is alleen aanwezig rond de periode dat de bedrijven in de ESTX50 dividend uitkeren, het is ook ongeveer 2%.

In theorie moet de index en de daaraan gekoppelde future parallel lopen, met het verschil van rente en eventuele dividenden. Is dit verschil groter dan wordt dit weg gearbitreerd door professionele partijen die met 1 druk op de knop een "mandje" aandelen kopen/verkopen.

Er is altijd een marge dat de future niet gelijk loopt met de index, dit komt omdat er kosten aan verbonden zijn om z'n "mandje" ?te kopen/verkopen. Maar met de huidige ICT-faciliteiten zijn deze kosten marginaal. je kan er dus vanuit gaan dat de future de index volgt of de index de future.

Ik hoop dat ik zo antwoord op je vraag hebt kunnen geven.

mvg,
douwe
douwe
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: di 03 sep 2002, 18:15

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » wo 07 apr 2004, 0:12

Hallo Douwe,
Bedankt voor jouw toelichting. Het verschil is nu aanwezig voor alle Futures op de ESX, maar zoals je aan de datum van de post van Joop ziet, ook al op 26 maart (ruim voor het cijferseizoen). Ik ben bang dat er meer aan de hand is....of zie ik het toch verkeerd?

Op zich kan ik er meeleven (met het verschil) als het maar constant is, maar als het alleen rond dividend uitkering momenten is dat er een verschil ontstaat wordt mijn systeem is onbruikbaar. Bijv. stel op de index signaaleer ik een "buy 2880 stop" en de Future doet op dat moment 2840...dan stap ik dus niet in. Stel dat index dan naar 3021 doorstijgt dan zou ik dus in de Future instappen op 2880 (want dat was mijn stop order) en meestijgen naar 2881. Als dan de exit in mijn model wordt getriggerd heb ik welgeteld 1 punt verdiend en in mijn "index systeem" 41 punten....

Douwe heb jij (of iemand anders?) ?hier real life ervaring mee???

Michel
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » wo 07 apr 2004, 7:52

Het verschil tussen future en index loopt er langzaam uit. Behoudens het moment van dividend uitkering door een bedrijf.

Ik denk dat je beter je systeem op de index kunt backtesten en op de futures laat signaleren. Voor je resultaten zal dat niet uitmaken: je gaat in principe net zo vaak long als short. De ene keer loopt het dus t.ov. van je test gunstiger af, de andere keer wat ongunstiger. ?Bedenk echter wel dat de future op heel korte termijn rare sprongen kan maken. Dit is nadelig voor een systeem dat met ?stops werkt , voordelig voor een systeem dat met limieten werkt.

Ik gebruik een systeempje dat met een 4 punts ingelegde stoploss werkt. Getest op de index geeft dat mooie resultaten. In praktijk moet ik die stop echter eerst op 8 punten inleggen en na een tijdje langzaam naar de 4 punten brengen omdat ?het anders om de haverklap wordt uitgestopt.
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » do 08 apr 2004, 19:14

Bert, bedankt ik denk dat ik nu wel begin te snappen. Naarmate de "expiratie" datum van de Future nadert loopt de verwachtingswaarde uit de Future en zal op 2 voor 12 bijna nihil zijn.

Je schrijft dat je "hands on" ervaring hebt met je systeem. Mag ik je daarom nog een 3-tal vragen stellen?

1. Wanneer schakel jij over naar de nieuwe future? Stel je handelt op FESX 0604 (eindigt dus op 30 juni), wanneer schakel zou jij dan overschakelen naar FESX0904 ? Doe je dat de 29e of al eerder? Houd jij volume o.i.d. van de futures in de gaten ? Of het verschil tussen FESX en ES50?

2. Jouw systeempje, wat doet ie aan bijv RRR als je backtest op de index en wat zijn je ervaringen (RRR?)met signaleren c.q. traden op de future? Zijn % winners zo"n beetje gelijk?

3. Wat voor soort systeem is het? Dat van mij is een zelf aangepaste versie van dynamic breakout (zie TKA) dat op 60m basis werkt.

Bedankt voor je hulp wederom, Michel.
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » vr 09 apr 2004, 12:44

test
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » vr 09 apr 2004, 13:42

Zo nu eerst maar even in Wordpad getypt want direct op het forum ben ik mijn tekst nu al een paar keer kwijtgeraakt.

Michel,

1 FESX expireert de 3e vrijdag!

Normaal gesproken schakel ik 2 tot 3 dagen voor expiratie over wanneer de liquiditeit voldoende is en de spread 1 punt. De meesten rollen in deze periode door. Als je een systeem hebt dat regelmatig langer in de markt zit dan 3 dagen moet je ?eerder overschakelen.

2 Wat de RRR is weet ik niet. Ik ben gewend systeempjes zoveel mogelijk te testen in Wallstreet en in Vestics. De laatste tijd is er nogal wat divergentie ;-). Ik laat de signalen dan ook uit Wallstreet komen en ik heb daar geen futures-feed.

3 Ik heb sinds kort de boel weer volkomen omgegooid (voortschrijdend inzicht, hoop ik) en draai nu 2 movingaveragecrossovers en het dynamisch breakoutsysteem.

Michel, zou jij mij de code van jouw DynBreakOutSysteem willen geven? De codes, die ik van belbel, Ahrens en het forum hier heb, krijg in vestics niet draaiend. Er is een enorm verschil in resultaat met die in Wallstreet. Ik kan dan e.e.a. afchecken. ?

m vr gr Bert
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » vr 09 apr 2004, 14:15

Bert, gebruik je wel vestics 2 (d.m.v. vooraf-instellingen) ? Daarin werkt het dyn breakoutsysteem zoals op BelBelTa is opgennomen wel i.t.t. vestics 1 (de meteen-versie)
Laat maar even weten of dit het verschil is, zo niet stuur ik je separaat mijn versie toe...

t.a.v. vraag 2, ben ik niet zozeer benieuwd naar het exacte RRR maar meer naar het verschil tussen draaien op index en draaien op future. M.a.w. als ik op index bijv 67% Annual Return maak, 53% winstgevende trades, PF van 1.99 is dat dan ook de lijn die je mag verwachten als je "life" gaat op de futures?

Michel

Michel
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » vr 09 apr 2004, 16:54

Michel,

Het werkt (op diverse manieren )niet in beide versies. Er komen wel trades uitrollen. En ook een rapportage maar die kloppen niet met de Wallstreet-versie.

Dus ik zou heel graag een werkende standaard-versie van je hebben om het af te checken.

Je tweede vraag snap ik nu beter. Neen, er zit geen verschil in. Behalve natuurlijk wat slippage. Als ik de rapporten van de index-signalen naast mijn werkelijke resultaten zet, zit er wel wat verschil in . Maar niet de wereld.

gr Bert
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor shaker » wo 14 apr 2004, 9:53

Poekmeister,

Misschien is het een goed idee om eens wat theorie te bekijken overhoe een future in elkaar zit. Op deze manier blijft het een verhaal van die klok en die klepel. Doe jezelf een lol en kijk eens een boek in en bekijk de regels van de relevante beurzen.

Pieter
shaker
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: do 15 aug 2002, 17:24
Woonplaats: Deventer

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor bertlamoree » do 15 apr 2004, 10:10

Poekmeister,

Wil je die me de code nog even doorgeven?

gr Bert
bertlamoree
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 12:04
Woonplaats: waddinxveen

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » do 15 apr 2004, 13:04

Hoi Bert,
Sorry voor de late reactie...vorige meek is mijn dochtertje geboren en daarom even uit de running geweest.

Het basis-systeem zoals het bij mij draait. Hierin heb ik alleen een tijdsfilter en een mogelijkheid om perc% boven/onder de highest /lowest in te stappen ingebouwd.

In de volgende post mijn resultaten ter vergelijking!

inputs:ceil(60),flr(20);
inputs:xLongAdd(0), xShortAdd(0);
inputs:xSTDevShort(210),xSTDevLong(280);
vars:x(0),y(0),delta_vol(0),var_a(0),old_var_a(0);
vars:xHighest(0), xLowest(0);
value xStopLoss;

{Bepaling variabele var_a die het aantal bars aangeeft,waarover wordt teruggekeken}
x =Stddev(C,xSTDevShort);y =Stddev(C[1],xSTDevLong);delta_vol =(x-y)/x;
if CurrentBar =1 then var_a =20;old_var_a =var_a;
var_a =old_var_a*(1+delta_vol);
var_a =MaxList(var_a,flr);
var_a =MinList(var_a,ceil);
xHighest=highest(high,var_a);
xLowest=lowest(low,var_a);

{ROC-indicator als trendmeter}

value1=RateOfChange(xaverage(C,16),40);

{Regels voor entry en exit}

{ga long als de trend positief is en de koers het hoogste niveau bereikt van de laatste var_a bars}
{Long Entry}
if value1 >value1[1]and value1 <1
{AND (time <1130 OR time>1330)} then Buy tomorrow at xHighest*(1+(xLongAdd/100)) stop;

{ga short als de trend negatief is en de koers het laagste niveau bereikt van de laatste var_a bars}
{Short Entry}
if value1 <0 ?
{AND (time <1130 OR time>1330)} then Sell tomorrow at xLowest*(1+(xShortAdd/100)) stop;


{Short Exit}
{sluit de shortpositie als de koers het hoogste niveau van de laatste var_a bars bereikt}
exitshort tomorrow at xHighest stop;

{Long Exit}
{sluit de longpositie als de koers het laagste niveau van de laatste var_a bars bereikt}
exitlong tomorrow at xLowest stop;


{plot1(var_a,"var_a");}
{plot2(volatility(var_a),"vol");}
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Verschil tussen Index en Future

Berichtdoor poekmeister » do 15 apr 2004, 13:09

En dan nu resultaten:

Onderliggende waarde: ES50 index
Timeframe:60min
Periode: 1/1/2003 - 1/1/2004
Instellingen: standaard (60,20,0,0,210,280), geen tijdsfilter
Money mgt: startcapital 10000, 10 euro/punt


Resultaat:
Period from 20021231 until 20031230
Start capital = 10000, End capital = 11665
Annual gain = ?16.70%, Max. Drawdown = 34.78%
RRR = ? 0.34
Performance Summary: All trades
Total net profit ? ? ? 1117.27 ? Open position P/L ? ? ? 547.99
Gross profit ? ? ? ? ? 9170.75 ? Gross loss ? ? ? ? ? ?-8053.48
Total # of trades ? ? ? ? ?38 ? Percentage profitable ? ? 42%
Number winning trades ? ? ?16 ? Number losing trades ? ? ? 22
Largest winning trade ?1960.13 ? Largest losing trade ? -891.12
Average winning trade ? 573.17 ? Average losing trade ? -366.07
Ration avg win/loss ? ? ? 1.57 ? Avg trade (win&loss) ? ? 29.40
Max consec. winners ? ? ? ? 2 ? Max consec. losers ? ? ? ? ?7
Avg # bars in winners ? ? ?68 ? Avg # bars in losers ? ? ? 26
Max intraday drawdown ? ? 1.99
Profit factor ? ? ? ? ? ? 1.14 ? Max # contracts held ? ? ? 10
Account size required ? ? 1.99 ? Return on account ? ? ?56044%
Performance Summary: Long trades
Total net profit ? ? ? 2950.46 ? Open position P/L ? ? ? 547.99
Gross profit ? ? ? ? ? 6268.46 ? Gross loss ? ? ? ? ? ?-3318.00
Total # of trades ? ? ? ? ?20 ? Percentage profitable ? ? 50%
Number winning trades ? ? ?10 ? Number losing trades ? ? ? 10
Largest winning trade ?1682.65 ? Largest losing trade ? -540.68
Average winning trade ? 626.85 ? Average losing trade ? -331.80
Ration avg win/loss ? ? ? 1.89 ? Avg trade (win&loss) ? ?147.52
Max consec. winners ? ? ? ? 1 ? Max consec. losers ? ? ? ? ?1
Avg # bars in winners ? ? ?81 ? Avg # bars in losers ? ? ? 21
Max intraday drawdown ? ?-0.00
Profit factor ? ? ? ? ? ? 1.89 ? Max # contracts held ? ? ? 10
Account size required ? ?-0.00 ? Return on account ? ? ? ? -0%
Performance Summary: Short trades
Total net profit ? ? ?-1833.19 ? Open position P/L ? ? ? ?-0.00
Gross profit ? ? ? ? ? 2902.29 ? Gross loss ? ? ? ? ? ?-4735.48
Total # of trades ? ? ? ? ?18 ? Percentage profitable ? ? 33%
Number winning trades ? ? ? 6 ? Number losing trades ? ? ? 12
Largest winning trade ?1960.13 ? Largest losing trade ? -891.12
Average winning trade ? 483.72 ? Average losing trade ? -394.62
Ration avg win/loss ? ? ? 1.23 ? Avg trade (win&loss) ? -101.84
Max consec. winners ? ? ? ? 1 ? Max consec. losers ? ? ? ? ?1
Avg # bars in winners ? ? ?46 ? Avg # bars in losers ? ? ? 30
Max intraday drawdown ? ?-0.00
Profit factor ? ? ? ? ? ? 0.61 ? Max # contracts held ? ? ? -0
Account size required ? ?-0.00 ? Return on account ? ? ? ? -0%


(Edited by poekmeister at 2:09 pm op 15,april 2004)
poekmeister
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: za 17 aug 2002, 19:50

Volgende

Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron