Signalen in een grafiek plaatsen

Vragen en suggesties over Vesticode

Moderator: Perry

Signalen in een grafiek plaatsen

Berichtdoor Wilco » ma 26 nov 2007, 12:11

Beste "Vesticers",

Ik wil graag binnen Vestics waarschuwingen/signalen van een bepaalde koers-
beweging in beeld zien te krijgen. Zodat ik er op geattendeerd wordt en dus
mijn beslissingen kan nemen. Zou iemand mij kunnen (en willen) aangeven of
het mogelijk is onderstaande signalen in Vesticode te programmeren? En zo ja,
hoe die programmaregels luiden?

Ik zou een gele letter H geplaatst willen zien boven een bar waarvan het hoog:
- hoger is dan het hoog van minstens de 4 bars daarvoor
- en hoger dan het hoog van de bar erna.

Vervolgens een gele letter L bij de bar die
- een lager hoog heeft dan de bar waar de H bij is komen te staan
- maar tevens een lager laag + lager hoog dan de bar die n? haar komt;
- en niet verder dan 3 bars af mag liggen van de bar waar de H bijstaat
(dus max. 2 bars ertussen).

Vervolgens zou ik een letter T willen zien bij de eerste bar na de bar met
de L, die een hoger hoog heeft dan de bar met de H.

Tenslotte zou ik op het moment dat die T geplaatst is, dus valide is, de gele
kleur van de H en L veranderd willen zien in groen.

Ik begrijp dat het niet weinig is wat ik vraag. Maar een antwoord op onderdelen
zou me al heel welkom zijn.

Al bijvoorbaat bedankt voor jullie medewerking.

Wilco
Wilco
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: vr 29 nov 2002, 17:33

Berichtdoor Pierre » di 27 nov 2007, 19:43

Hallo Wilco,

Het zal niet lukken om het helemaal zo te programmeren als jij het beschrijft.

a) Vestics is een Trading Simulatie programma, en om te voorkomen dat je jezelf voor de gek houdt, is het niet mogelijk om te kijken naar de high en de low van de volgende dag. Immers, dan kun je heel snel een winstgevend systeemn maken door gewoon te kopen als je weet dat de koers morgen hoger is dan vandaag.

b) Het is in Vestics niet mogelijk om een letter bij een bar te plaatsen

c) het is niet mogelijk om achteraf de kleur van een letter te veranderen.

Dus wat blijft er dan over van je waarschuwingssysteem...

Je zou een indicator kunnen maken die door middel van kleuren in een histogram aangeeft in welke "fase" je bent. Je begint dan bijv. met donderblauw (ipv gele H), dan lichtblauw (ipv gele L), dan lichtgroen (ipv T). De balkjes van het histogram kunnen daarbij allemaal even hoog zijn, of in lengte groeien waardoor je een soort trappetje krijgt.

Ik wil dat best wel voor je maken, maar dan moet je nog een regel toevoegen: hoe lang mag de T komen na de L?

vr. groeten,
Pierre
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Wilco » wo 28 nov 2007, 10:23

Pierre, bedankt voor je reactie!

Even een misverstand wegwerken: het gaat niet om de high/low van de volgende dag maar om een high/low in het meest recente verleden. Waarbij de high en low aan bepaalde eisen moeten voldoen:
- de high hoger dan die van minstens 4 bars daarvoor,
- de daaropvolgende low mag niet verder dan 3 bars afliggen van die voorafgaande high.

Als dan vervolgens de koers na de low weer door diezelfde high breekt van bovenstaande beweging, (wat ik het moment T noemde, en maakt dus even niet uit na hoeveel bars: zal later moeten blijken of het beter is daar een maximum aan te stellen) wil ik daar graag op het scherm op geattendeerd worden.

Het is a.h.w een patroon dat ik afgebeeld zou willen zien als dat afgerond is en (belangrijker) valide volgens de regeltjes. Want nu moet ik telkens de situatie visueel natellen of wat op het eerste gezicht zo lijkt, ook volgens de regeltjes valide is . En als ik de syntax voor het afbeelden van deze basisregeltjes heb, hoop ik in staat te zijn de overige regeltjes zelf te kunnen toevoegen.

Het is alleen janner dat dit niet met letters of cijfers bij de bars in subgrafiek 1 kan. Maar elke vorm van ondersteuning bij het signaleren van een valide afgerond patroon op het scherm is natuurlijk welkom. Ik zou dan ook graag gebruik willen maken van je aanbod bereid te zijn iets te programmeren op dat gebied.

Al vast hartelijk dankt voor je hulp.

Tenslotte:
1. nog even de tekst uit Vestics help op basis waarvan ik veronderstelde dat markeringen zoals ik die bedoel wel mogelijk waren.
Bij Secties de opm.: Marker sectie wordt gebruikt om bepaalde koersbars te markeren door er een bepaald symbooltje bij te plaatsen
Bij Grafiek, Invoegen Marker de opm.: Kies Marker om een speciale Marker-indicator toe te voegen. Een Marker-indicator is een indicator die zich beperkt tot het markeren van bepaalde punten in de koersdata.

2. De start die ik op basis van de help bij "eigen indicatoren maken","speciale soorten plots" had gemaakt, maar alleen maar punten projecteerde op plaatsen in subgrafiek 1,waar het niet bedoeling was, in ieder geval niet bij de highs :

value function zHLT (value xSeries[]=Close)
begin
if High < High[1] and High[1] > High[2] then

Plot1(High,'High');
end;

Vr. groet,
Wilco
Wilco
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: vr 29 nov 2002, 17:33

Berichtdoor Pierre » wo 28 nov 2007, 10:53

Hallo Wilco,

Je hebt gelijk wat de markers betreft, maar dat zijn een aantal vaste symbooltjes (pijltjes, e.d.) en daar zitten geen letters bij. Wil je meerdere verschillende symbolen (in jouw geval 3) dan zou je 3 aparte indicatoren van het type marker moeten programmeren.

Het is echter veel eenvoudiger om 1 indicator te maken die van H naar L naar T gaat. De reden waarom ik vraag hoe veel bars er tussen L en T mogen zitten kan ik misschien beter anders stellen... stel je hebt een H gezien, en binnen 3 bars komt L ook. Nu ga je zitten wachten op T. Als de koers een top heeft gemaakt (zoals in 2001) dan kan je wel heel lang wachten op je T. De vraag is dan...wanneer komt er weer een nieuwe H?

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Wilco » wo 28 nov 2007, 11:19

Pierre, het gaat om hele korte timeframes voor intra-daytrading. Denk aan 5- en 30-min. grafieken. En daar lijkt me een maximum niet nodig, als ik op dit moment al een idee zou hebben waar dat op te stellen en of dat wel optimaliserend werkt. En waar het in het door mij gevraagde stukje om een signalering omhoog gaat, wil ik er daarna toch het spiegelbeeld van een beweging omlaag aan toevoegen. En ??n van beide richtingen doet zich iedere dag (meermalen) voor.

Dus het gaat mij er om intraday met ??n van beide bewegingen volgens vooropgezette regels mee te gaan, een stoploss en profittop in te bouwen en doet het omgekeerde zich vervolgens weer voor, op dezelfde manier met die beweging meegaan.

Ik hoop dat ik het goed overbreng. Mocht ik nog steeds niet helemaal duidelijk zijn, geef dat dan even aan, dan bel ik je om het mondeling toe te lichten. Ik heb de weg via het forum gekozen om anderen ook de gelegenheid te bieden in te haken of er hun voordeel mee te doen.

Vr. Groet,
Wilco
Wilco
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: vr 29 nov 2002, 17:33


Keer terug naar Vesticode

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron