Traden in Pairs

Vragen en suggesties over Vesticode

Moderator: Perry

Traden in Pairs

Berichtdoor geert udema » zo 24 nov 2002, 23:11

In TKA 11 het artikel "Pairs Trading".
Daarin twee fondsen waarin wisselend wordt gehandeld. Het tweede fonds heb ik binnen gehaald
met vLoadPriceSeries.
De functies vEnterLong e.d. slaan op DATA1.
Hoe geef ik aan dat deze functies op het andere fonds moeten slaan ?

Graag hulp, groetend, Geert.

Pierre, weet jij het antwoord ?

(Edited by geert udema at 10:56 am op 21,dec. 2002)
geert udema
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: ma 31 dec 2001, 11:45

Traden in Pairs

Berichtdoor geert udema » zo 05 jan 2003, 23:08

Pierre,

Inmiddels is het tweede artikel over Pair-trading verschenen. Is het mogelijk om koop/verkoop commando's te geven voor 2 verschillende fondsen in 1 grafiek ?

Groetend, Geert

(Edited by geert udema at 11:08 pm op 5,jan. 2003)
geert udema
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: ma 31 dec 2001, 11:45

Traden in Pairs

Berichtdoor Pierre » wo 08 jan 2003, 0:41

Hallo Geert,

Hoewel er al mogelijkheden zijn om meerdere symbolen te traden in Vestics heb ik dat nog nooit getest. Ik zal daar nog 'ns een keer goed naar kijken.

Via de instrument functie van Vestics kun je in principe je eigen 'instrumenten' maken. Dus optie-spreads e.d., maar ook 'pairs'.

Het probleem bij pairs is dat je niet 100 aandelen van het ene fonds koopt en 100 aandelen van het andere verkoopt (zoals bij een optie-spread), maar dat het aantal afhankelijk is van de prijs. Maw. Je gaat voor 10000 euro en long en voor 10000 euro short.

Stel dat dit bij een bepaalde koers een mandje oplevert van +167 Philips en -203 ASML. Voor dat mandje heb je een marge nodig van ca. 35% dus kost jouw "mandje" 3500 euro.

Vervolgens bereken je elke dag de waarde van het mandje, zijnde 3500 + 167xPhilips -203xASML.

Bij de verkoop brengt het mandje bijv. 5000 euro op, en dus heb je een winst van 1500 euro gemaakt.

Om in het fonds "Mandje" te kunnen handelen maak je gewoon een nieuw fonds aan via Tabellenbeheer met als naam "Pair ASML-Philips" of iets dergelijks. Van dat fonds heb je geen koersen, maar je hebt dan een fondsnummer dat je mee kunt geven in de de aan- of verkoop transactie.

Bij het backtesten zie je dus bij elke transactie 1 mandje gekocht tegen een koers van 3500 en verkocht tegen een koers van X. Je kunt alles op de manier backtesten.

Bij de signalen zie je "Koop 1 Pair ASML-Philips voor 3500". Je moet dus zelf even uitrekenen hoeveel aandelen je long en short moet gaan. Eventueel kun je dat met een Print- of Alert-instructie in het instrument aangeven.

Het gebruik van instrumenten wordt behandeld op de cursus VestiCode-4 op 15 januari a.s.

Het antwoord op de echte vraag... kun je gewoon 167 Philips long gaan en 203 ASML short moet ik je nog even schuldig blijven. Ik denk namelijk dat allerlei functies, zoals MarketPosition e.d. alleen maar op de Data1 reageren. Maar dat zoek ik uit.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Traden in Pairs

Berichtdoor franz maurer » zo 16 feb 2003, 19:48

Ik zou graag twee fondsen met elkaar vergelijken (pairs trading), bv KLM t.o.v. AEX. Via DATA1 kan AEX geladen worden. Hoe laadt ik nu KLM? Geert Udema zegt hierboven via vLoadPriceSeries, dus b.v. vLoadPriceSeries(vGetSymbolId ('KLM'),4);
Ik laad b.v. Philips als DATA1 en verberg de grafiek ervan.

Ik heb het volgende System gemaakt (waar nog Buy en Sell signalen aan toegevoegd moeten worden):

value function zPairsTrading (string xSymPair1,
? ? ? ?string xSymPair2, value xNumberOfBars) begin
{ Pass two Symbol names, System plots difference
(Price(xSymPair1) - Price(xSymPair2)
and Relative Strength: (Price(xSymPair1) / Price(xSymPair2)
Pass # of Bars for Bollinger Bands
Hide DATA1 plot using Grafiekeigenschappen/Subgrafieken/Plots/Verbergen }

value ?xPrice1, xPrice2, xDiff, xRS[];
xPrice1 = vLoadPriceSeries(vGetSymbolId (xSymPair1),4);
Plot1(xPrice1,xSymPair1);
xPrice2 = vLoadPriceSeries(vGetSymbolId (xSymPair2),4);
Plot2(xPrice2,xSymPair2);
xDiff = xPrice1 - xPrice2; {Difference useful?}
Plot3(xDiff,xSymPair1 + " Diff " + xSymPair2);
xRS = xPrice1 / xPrice2; {Relative Strength}
Plot4(xRS,xSymPair1 + " RS " + xSymPair2);
Plot5(Average (xRS,xNumberOfBars));
Plot6(BollingerBand (xRS,xNumberOfBars,2));
Plot7(BollingerBand (xRS,xNumberOfBars,-2));
{ Extend to system by adding Buy and Sell signals }

end;

Mijn vragen:
1. wat doet de tweede parameter xSeries = 4 in vLoadPriceSeries?
2. Hoe gebruik ik nu de geladen KLM data? Bestaat er een soort Close2, Open2, etc?
3. Bestaat er een DATA2 laad mogelijkheid?
4. Het gebruik van Instruments wordt gesuggereeerd. Kan iemand dat in dit verband met een voorbeeld toelichten?

Alvast bedankt,

Franz Maurer
franz maurer
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: vr 22 feb 2002, 17:53

Traden in Pairs

Berichtdoor geert udema » za 08 maart 2003, 0:31

Beste Franz,

Ik wacht nog even tot Pierre heeft gevonden of je 2 fondsen ?kunt aan- en verkopen.
Anders wordt het moeizaam.

Groetend, Geert
geert udema
 
Berichten: 114
Geregistreerd op: ma 31 dec 2001, 11:45


Keer terug naar Vesticode

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron