De Alert functie

Vragen en suggesties over handelssystemen en indicatoren

Moderator: Perry

De Alert functie

Berichtdoor Peter Pan » wo 13 jul 2005, 20:02

Hallo Allemaal,

Momenteel ben ik bezig om indicatoren in vesticode te programmeren.
Echter bij de alert functie heb ik wat vraagtekens.

Vestics levert een indicator SendAlert.
Hier staat het volgende
Alert(Time:4:0+": "+GetSymbolName+"="+Close:3:2);

Nu probeer ik te achterhalen wat de toevoeging achter Time (Time:4:0) en Close (Close:3:2) betekent. Het zal wel voor de hand liggen, maar ik zie het zo even niet.

Wie o wie kan mij op het goede spoor zetten :?:

Alvast bedankt.

Mvg Peter
Peter Pan
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: zo 21 jul 2002, 20:04

Berichtdoor Pierre » wo 13 jul 2005, 20:15

Hallo Peter Pan,

Die toevoeging is een opmaakcode.

De Opmaakcode zorgt er voor dat het getal omgezet wordt naar een String waarde (tekst), vergelijkbaar met de functie NumToStr(), en tegelijkertijd geef je aan hoe die omzetting plaatsvindt.

Deze opmaakcode bestaat uit 2 getallen, gescheiden door dubbelepuntenm. Het eerste getal geeft aan hoeveel posities er minimaal v??r de komma moeten staan, en het tweede getal geeft aan hoeveel decimalen er achter de komma moeten staan.

Dus als je achter een variabele de opmaakcode :0:0 plaats, dan zeg je dat er minimaal 0 posities v??r de komma komen, en 0 posities achter de comma.

Enkele voorbeelden:

value xGetal(123.456);
xGetal:0:0 geeft de string '123' (afgerond op 0 decimalen)
xGetal:0:2 geeft de string '123.46' (afgerond op 2 decimalen)
xGetal:0:4 geeft de string '123.4560' (4 decimalen)
xGetal:5:3 geeft de string ' 123.456' (2 spaties om 5 posities v??r de comma te krijgen.

Het nut van de Opmaakcode is tweeerlei... 1) je converteerd het getal naar een string, en 2) je bepaalt de lengte van die string. Dus als je meerdere regels onder elkaar gaat afdrukken, met steeds wisselende waarden, dan kun je met xGetal:8:0 er bijv. voor zorgen dat het getal altijd 8 posities groot is, waardoor alle getallen onder elkaar komen.

Voor string variabelen bestaat er ook een opmaakcode, maar die bestaat slechts uit 1 getal en geeft aan hoe lang de string moet worden. Dus als een string variabele xTekst de waarde 'ABC' bevat, en je gebruikt deze met opmaakcode (dus xTekst:8) dan worden er 5 spaties achter de letter C toegevoegd.

Je kunt opmaakcodes ook gebruiken voor constanten en expressies, bijv...
(xGetal1+xGetal2):0:2 zorgt er voor dat de som van de beide variabelen wordt berekend en vervolgens geconverteerd naar een string variabele met 2 decimalen.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics Helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Peter Pan » wo 13 jul 2005, 20:37

Hallo Pierre,

Bedankt voor dit snelle antwoord. Achteraf misschien logisch maar ik was er niet opgekomen.

Zo en nu weer verder coderen :idea:

Mvg Peter
Peter Pan
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: zo 21 jul 2002, 20:04


Keer terug naar Handelssystemen + Indicatoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron