Handelen in aandelen - Slimme systemen

Vragen en suggesties over handelssystemen en indicatoren

Moderator: Perry

Handelen in aandelen - Slimme systemen

Berichtdoor Joop Henzen » do 09 okt 2003, 13:05

Ik denk, dat het altijd zinvol is om je geld wat te spreiden in b.v. Futures, Opties en/of ''gewoon'' Aandelen. Zelf merk ik, dat mij meer het handelen in Aandelen ligt. ( je hoeft er dan niet zo boven op te zitten.
Ik ben op zoek naar mogelijkheden ( binnen Vestics ) om op tijd te onderkennen wanneer een bepaald aandeel een stijgende tendens te zien geeft.
Ik gebruik zelf daartoe een Koersvenster met de AEX fondsen en voeg het Break Out Systeem toe.
Zodra een Aandeel Long gaat zou je kunnen gaan handelen.
Heeft iemand slimmere constructies bedacht ?

Ben benieuwd



Joop Henzen
Joop Henzen
 
Berichten: 215
Geregistreerd op: ma 30 dec 2002, 14:21
Woonplaats: Bussum

Handelen in aandelen

Berichtdoor pjotter » vr 10 okt 2003, 9:04

Ik geef ook de voorkeur aan aandelen. Ik werk zelf met de Buy the winners strategie dus koop de sterkste stijgers. Pierre en Frans hebben hier ook een keer een artikel over geschreven in TKA van sept 2000.

Om de sterke stijgers te vinden, heb ik in het koersvenster verschillende kolommen gemaakt m.b.v. Calculation. Ik heb kolommen gemaakt die het stijgingspercentage berekent van 1 dag - 1 week - 4 weken - 8 weken - 16 weken - 26 weken - 1 jaar. De kolommen maak ik door de volgende formule (voor 1 week) in te tikken: 100*((Close-Close[5])/Close[5]). Vervolgens sorteer ik de verschillende kolommen en kan ik zien welke aandelen de beste zijn over periode x.

Helaas kan Vestics deze strategie nog niet testen. Wel is de strategie diverse malen gepubliceerd en steeds komt hij er goed uit. De buy the winners strategie schijnt echter alleen te werken in een stijgende markt.

Je zou deze strategie kunnen combineren met jouw break out systeem, bijvoorbeeld door een kolom te maken dat het percentage berekent dat de koers is verwijderd van zijn hoogste top. Als het percentage 0,0% is, is dat de hoogste koers over een bepaalde periode. In Vestics ben ik nog niet zo ver. In Tc2000 werk ik wel op deze manier. Daar is het formule idee: ((close - hoogste top van periode x) / hoogste top periode x) maal 100. Op die manier heb ik dan kolommen voor 1, 3, 5, 8 en 10 jaar. Door de kolom te sorteren op hoog-laag kan ik zien welke aandelen vlak voor een break out staan.

Ik denk overigens niet dat dit een slimmere constructie is dan jouw constructie. Het is een andere constructie.

Als je trouwens een calculation formule hebt gevonden in Vestics voor het berekenen van het percentage dat de koers staat onder zijn hoogste top, laat het mij dan even weten.

Groet,
PJ

(Edited by pjotter at 11:52 am op 18,okt. 2003)
pjotter
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: za 06 apr 2002, 17:15


Keer terug naar Handelssystemen + Indicatoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron