California Handelssysteem - US aandelen

Vragen en suggesties over handelssystemen en indicatoren

Moderator: Perry

California Handelssysteem - US aandelen

Berichtdoor ReneV » do 11 sep 2003, 13:51

Op de BelBelTA website is Frans Schreiber een portefeulle gaan bij houden mbv het California Handelssysteem. Dit is een week koersen systeem wat geschikt is voor amerikaanse aandelen.

Valt hier iets meer over te vertellen.... hoe het werkt, wat het risico profiel is van deze strategie. Is het een trend systeem, een swing systeem, of een uitbraak systeem ?
Groetjes Ren
ReneV
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: wo 14 mei 2003, 20:21

California Handelssysteem

Berichtdoor ReneV » wo 17 sep 2003, 10:00

Ik heb deze vraag ondertussen ook aan het maandblad voorgelegd. Men wil op dit moment nog geen details verstrekken.

Ik ging er vanuit dat het een allom bekent systeem was zoals bv het Turtle systeem, maar dat is dus blijkbaar niet zo, helaas. ?Er zit niets anders op dan blackbox traden :)
Groetjes Ren
ReneV
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: wo 14 mei 2003, 20:21

California Handelssysteem

Berichtdoor Joop Henzen » wo 17 sep 2003, 20:11

Hallo Rene

waarom vraag je het niet gewoon aan Frans.

Ik merk, dat Pierre heel communicatief is en Frans een beetje zijn eigen gang gaat. Althans zo ervaar ik dat.

Dus : gewoon vragen en afwachten hoe actie bereid hij is.


Groet


Joop Henzen
Joop Henzen
 
Berichten: 215
Geregistreerd op: ma 30 dec 2002, 14:21
Woonplaats: Bussum

California Handelssysteem

Berichtdoor ReneV » vr 19 sep 2003, 19:41

Ik zal het eens proberen, wordt vervolgd.....

Wat mij in het bijzonder bezighoud is hoe mensen als Pierre en Frans hun vermogen beheren. Ik begrijp dat men natuurlijk niet de exacte handelssystemen wil publiceren. Maar hoe moet ik dat in de praktijk voorstellen. Men is een sterk voorstander van systeem traden. Maar hoe gaat dat in de praktijk ? Trade men een mix van portefeulles bv AEX, DAX en E stoxx futures, en of europese en of amerikaanse aandelen, misschien ook valuta of commodities.

Ik heb totdusver tientallen systemen gebouwd en getest op diverse onderliggende waarden maar ik loop tegen twee problemen aan:
1) De drawdown van future systemen (bv AEX, DAX, Eurostoxx, valuta) is vaak zodanig dat ik ze niet durf te traden. Een mix samenstellen klinkt leuk, maar wanneer je aandelen indices in ??n portefeule stop. lopen ze maar al te vaak op het zelfde moment tegen een drawdown aan... en dat is pijnlijk.

2) Een alternatief is aandelen traden, je kunt dan mbv position sizing je risico beheersen (bv afh van volatiliteit). Bij amerikaanse aandelen kun je short gaan en dus in stijgende en dalende markten actief zijn, zonder de nadelen van opties. Mijn ervaring met opties is dat ik ze altijd te duur koopt en weer onder de prijs van de hand moet doen, dit drukt zwaar op het rendement.

Het vervelende is alleen dat er grote karakter verschillen zijn tussen de aandelen onderling, bv Hagemeyer vs Unilever. Hoe bouw je nu een goed aandelen systeem en selecteer je vervolgens de kandidaten voor dit systeem. Dit moet eigenlijk ook objectief gebeuren.

Oftewel, hoe ga je te werk als je wilt ophouden met leuke systeempjes te bouwen en geld wil verdienen met aanvaardbare en te overziene risico's.

Totdusver zie ik het eigenlijk nog niet zitten om 100% op een systeem te traden en niet naar de charts te kijken, met een dosis gezond verstand.

(Edited by ReneV at 8:42 pm op 19,sept. 2003)
Groetjes Ren
ReneV
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: wo 14 mei 2003, 20:21

California Handelssysteem

Berichtdoor El Doctoro » ma 22 sep 2003, 13:27

Eigenlijk een beetje off-topic misschien, maar het valt mij altijd op
dat er maar heel weinig (geen) traders (zowel pro's als amateurs)
met charts komen betreft hun resultaten. :confused:

Van je eigen vermogen opbouw zou je uiteindelijk een soort index
kunnen maken door je vermogen door een variabele ( of vaste)
deelfactor te delen. :cool:

Het gaat natuurlijk niemand iets aan wat je aan vermogen hebt
uitstaan, maar je kan dan wel procentueel zien wat traders zelf
uiteindelijk hebben behaald.

Van handelssystemen heb ik ook bar weinig charts gezien da's
eigenlijk toch best jammer, want hier kun je weer verschillende
systemen met elkaar vergelijken.

Waarom laat men het niet zien??? :biggrin:
Waarschijnlijk om geen gezicht verlies te hebben :)

(Edited by El Doctoro at 2:57 pm op 22,sept. 2003)
?-={ I'm a SodomBiker }=-
http://www.sodombikers.tk
El Doctoro
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: di 17 dec 2002, 10:47
Woonplaats: SodomCity

California Handelssysteem

Berichtdoor El Doctoro » ma 22 sep 2003, 13:58

Hieronder twee grafieken van mij betreft handelen op momentum
betreft 1 maand / 3 maand / 12 maand op NASDAQ 100 fondsen.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een test om de beste aandelen te selecteren betreft hun momentum performance.
Hieruit blijkt dat 12 maand veruit het beste is, over een periode van bijna 5 jaar.



(Edited by El Doctoro at 3:43 pm op 22,sept. 2003)
?-={ I'm a SodomBiker }=-
http://www.sodombikers.tk
El Doctoro
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: di 17 dec 2002, 10:47
Woonplaats: SodomCity

California Handelssysteem

Berichtdoor El Doctoro » ma 22 sep 2003, 14:39

Als voorbeeld heb ik m'n eigen portefeuille zojuist ?gesplitst door een deelfactor, :)
helaas heb ik eind 2000 een behoorlijk klap moeten incasseren doordat ik overging
op een ander handelssysteem.

PS. Hier zitten dus alle beleggingen in zowel opties/futures/us-stocks/nl-stocks etc.

Afbeelding

Wie durft het aan om ook een chart van z'n beleggingen te tonen ! :cool:
?-={ I'm a SodomBiker }=-
http://www.sodombikers.tk
El Doctoro
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: di 17 dec 2002, 10:47
Woonplaats: SodomCity

California Handelssysteem

Berichtdoor JPR » ma 22 sep 2003, 18:18

Ik zou niet weten hoe ik die grafiek hierin krijg........
JPR
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: wo 03 jul 2002, 18:39

California Handelssysteem

Berichtdoor ReneV » di 23 sep 2003, 9:56

Het is jammer dat je niet het aandelen selectie proces en het traden van een aandelen portefeulle kunt testen cq optimizen.

Het valt mij ook op dat systeem verkopers en vermogens beheerders zelden of nooit een representatieve equity curve laten zien. Men laat een paar jaar, zien, vooral uit de goede tijden.

Ik heb zelf nog steeds (~1 jaar) een portefeulle in beheer bij een beheerder die op basis van systeem trading werkt, ondertussen is portefeulle 3 maal aangepast, met als resultaat: -30% incl. valuta risico !!

Ik zet steeds meer vraagtekens bij 100% mechanische trading, zeker wanneer je geen groot kapitaal bezit (tonnen of meer). En dan nog moet je de vinger aan de pols houden, om te zien of het markt gedrag niet structureel aan het veranderen is, of dat de correlatie tussen markten onderling niet veranderd.

Ik heb al een tijdje het boek "Professional Stock Trading" van Conway en Behle in bezit. Daarin staan erg mooie stukjes code (Tradestation). Echter ga je deze systemen in de praktijk testen, is het niet echt spectaculair. De reactie vd auteurs is, dat ze natuurlijk niet de beste systemen hebben laten zien, maar nog belangrijker, het selecteren vd aandelen gebeurt met de hand op basis van chart analyse ! Je kunt je afvragen wat systemen dan nog waard zijn, het zijn dan meer allerts en je besluit dan op charttechnische gronden om de trade aan te gaan of niet.....

Je gaat dan eerst de sectoren zoeken die het meest bullisch of bearisch zijn, vervolgens ga je uit deze sectoren de sterkste en zwakste broeders selecteren en op deze kanidaten laat je een systeem ahum alert los, met risico management natuurlijk (bet-size).

Dit is natuurlijk wel een systematische aanpak, maar geen 100% systeem traden en daar zit de kneep volgens mij...
Groetjes Ren
ReneV
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: wo 14 mei 2003, 20:21

California Handelssysteem

Berichtdoor El Doctoro » di 23 sep 2003, 10:06

Quote: from JPR on 7:18 pm op 22,sept. 2003
Ik zou niet weten hoe ik die grafiek hierin krijg........

Je kan je grafiek ergens op het internet zetten bv. op je
eigen homepage, en dan er een verwijzing naartoe doen
als volgt:

(img)http://www.homepage.nl/jouwnaam/chart.gif(/img)

de () moet je vervangen voor [] en dan kun je ook je
grafieken hier plaatsen.
?-={ I'm a SodomBiker }=-
http://www.sodombikers.tk
El Doctoro
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: di 17 dec 2002, 10:47
Woonplaats: SodomCity

California Handelssysteem

Berichtdoor JPR » di 23 sep 2003, 17:44

Dan moet je wel een homepage hebben.........
JPR
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: wo 03 jul 2002, 18:39

California Handelssysteem

Berichtdoor walter » di 23 sep 2003, 21:11

er zijn voldoende aanbieders van gratis webruimte, bijvoorbeeld http://free.prohosting.com/

en via je internet aanbieder :biggrin:
walter
 
Berichten: 135
Geregistreerd op: do 15 mei 2003, 15:26
Woonplaats: delft

California Handelssysteem

Berichtdoor JPR » di 23 sep 2003, 21:28

Goeie tip zal komend weekend is wat proberen op te bouwen.......
JPR
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: wo 03 jul 2002, 18:39

California Handelssysteem

Berichtdoor JPR » za 27 sep 2003, 16:38

Ik heb snel effe wat in elkaar geknutselt maar volgens mij slikt deze applicatie geen jpeg-tjes.... wel gifjes?? ? ? ?:confused: ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? http://earth.prohosting.com/mrsting/gra ... trader.JPG ? ? ? ? ?
JPR
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: wo 03 jul 2002, 18:39

California Handelssysteem

Berichtdoor JPR » za 27 sep 2003, 18:06

Afbeelding ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?werkt ook niet........... ? ? :wink:


(Edited by JPR at 8:33 pm op 2,okt. 2003)
JPR
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: wo 03 jul 2002, 18:39

Volgende

Keer terug naar Handelssystemen + Indicatoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron