TweederdeLow (-indicator) - indicator

Vragen en suggesties over handelssystemen en indicatoren

Moderator: Perry

TweederdeLow (-indicator) - indicator

Berichtdoor hagewij » za 28 dec 2002, 7:50

2/3 low Indicator

Wie kan mij hierbij helpen ?

Ik heb pas de cursus Vestico 1 en 2 gevolgd en ben hier nu een beetje mee aan het oefenen. Ik wil het volgende proberen, maar kom er dus niet helemaal uit :

In een bar grafiek (OHLC), zou Ik graag willen dat alle bars een kleur krijgen, die voldoen aan de volgende voorwaarden :
- in een stijgende trend als de low van een bar hoger ligt dan 2/3 gedeelte (van onderaf gemeten) van de vorige bar.

en

- in een dalende trend als de low van een bar lager ligt dan 2/3 gedeelte (van bovenaf gemeten) van de vorige bar.

Ik heb (afgekeken van ?zColorFridays? Colorbar(indicator)) het volgende geprobeerd met het eerste gedeelte van mijn voorwaarde.

value function zTweederdeLow () begin
?if low>(low[1]+high[1])*0.66666 then begin
? ?Plot1(Low);
? ?Plot2(High);
? ?end;
?end;

Bij nader inzien slaat dit nergens op, want de waarde van de low van de vorige dag opgeteld bij de high van de vorige dag en de uitkomst hiervan maal 2/3 geeft niet het gewenste resultaat. Bij nader inzien dus logisch, maar over wat het dan wel moet zijn heb ik mijn hoofd lopen breken en ik kom er niet uit. Dit is dan alleen nog maar met het eerste gedeelte waaraan mijn indicator moet voldoen. Het tweede gedeelte van mijn indicator aan moet voldoen is volgens mij ook nog net even moeilijker, denk ik. Kan iemand mij hierbij helpen ?

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groeten,

Andree
hagewij
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: ma 23 sep 2002, 20:21

TweederdeLow (-indicator)

Berichtdoor Pierre » za 28 dec 2002, 10:24

Hoi Andree,

Bij deze de oplossing voor je tweederde colorbar...

Zoals in de VestiCode documentatie geadviseerd wordt, geven we hem een naam die met een 'z' begint om conflicten te voorkomen met eventuele bestaande indicatoren. We zullen hem dus zTweeDerde noemen.

Ik zal het wat uitgebreid doen zodat de meelezers het ook kunnen volgen...

1) maak een nieuwe colorbar
1a) activeer VestiCode via Vesticsknop >> Beheer >> Instellingen >> Bureaublad
1b) ga naar een willekeurige grafiek
1c) start de Designer via menu Beeld >> Designer of via F11
1d) kies menu Editor >> Nieuwe module
1e) ga naar tabje "Colorbar"
1f) kies als startcode "<new colorbar>" en druk op OK
1g) vul in Naam=zTweeDerde, Omschrijving is "markeer versnelling in trend"
1h) druk op OK

2) Nu kun je de broncode intypen of overnemen via kopi?ren en plakken...

----------------------------
value function zTweeDerde () begin

?{---- bereken de trend ----}
?value xTrend;
?xTrend := XAverage(Close,14);

?{---- markeer opgaande trend ----}
?if Close>xTrend and Low>Low[1]+0.666*(High[1]-Low[1]) then begin
? ?Plot1(Low,"2/3de" ) ;
? ?Plot2(High,"2/3de" ) ;
? ?end;

?{---- markeer neergaande trend ----}
?if Close#xTrend and High#High[1]-0.666*(High[1]-Low[1]) then begin
? ?Plot1(Low,"2/3de" ) ;
? ?Plot2(High,"2/3de" ) ;
? ?end;

?end;
----------------------------
let op: vervang het # teken door het kleiner dan teken!!!!

3) Als je alles ingetikt hebt, dan ga je de functie activeren...
3a) kies menu Editor >> Module opslaan
3b) kies menu Editor >> Module controleren
3c) kies menu Editor >> Module eigenschappen
3d) vul de omschrijvingsrubrieken in, zoals Auteur, Referentie, enz.
3e) druk op de knop met de 3 puntjes achter plot1 en plot2 om de kleur in te stellen
3f) druk op OK
3g) ga op de grafiek staan en kies menu Grafiek >> Invoegen >> Colorbar >> zTweeDerde.
3h) controleer visueel of de indicator het gewenste effect heeft

Als je er rijk van wordt dan horen we het wel! :)
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

TweederdeLow (-indicator)

Berichtdoor hagewij » ma 30 dec 2002, 18:40

Hoi Pierre,

Bedankt voor je hulp. Als ik deze formule zo zie, dan was ik daar op dit moment niet opgekomen, maar ik vind het wel gaaf, want ik leer er wel een hoop van.

Wat slim om een berekening toe te voegen die de trend aangeeft. In mijn zoektocht naar de juiste formule heb ik dit niet gedaan (omdat ik helemaal niet wist hoe dat moest) en bij een paar probeersels waarbij ik probeerde om in 1 berekening het zowel voor een opgaande als een neergaande trend de voorwaarde te plaatsen, kreeg ik als uitkomst, dat alle staafjes gekleurd werden. Dit was bij nader inzien te verwachten, maar op zich is het ook niet erg dat dit gebeurd, want leren gaat met vallen en opstaan en zo komt een mens verder.

Ik vind het dus een slime zet om een trendberekening toe te voegen, maar ik moet op de berekening zelf nog wel even studeren, want op het eerste gezicht ziet deze er ingewikkeld uit.

Ik heb zelf ook nog het volgende aan de bereking toe gevoegd : and low<high[1].
In het stukje formule :
if Close>xTrend and Low>Low[1]+0.666*(High[1]-Low[1])and low<high[1] then begin.
Want ik wilde eigenlijk ook dat de bars die boven de high van de vorige dag uitkomen niet gekleurd worden. Nu werkt de formule voor de opgaande trend geheel volgens mijn wens en zo als ik ?m wilde hebben.

Verder zag ik dat je de berekening voor de dalende trend niet toegevoegd hebt. Ik heb deze proberen toe te voegen, door de bovenstaande berekening te kopieeren en alle groter dan tekens te veranderen in kleiner dan tekens. Dit werkt dus niet zo, want hierdoor zie ik geen extra gekleurde bars verschijnen in een neergaande trend. Ik wil eens onderzoeken wat er nog meer veranderd moet worden om in een neergaande trend hetzelfde effekt te krijgen als in de opgaande trend, waarbij het dus zo mooi werkt.

Als ik met deze indicator rijk wordt, dan delen we de buit gewoon ! :cool:
hagewij
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: ma 23 sep 2002, 20:21

TweederdeLow (-indicator)

Berichtdoor Pierre » ma 30 dec 2002, 20:57

Hoi Andree,

Ik had de neergaande trend ook in de formules, maar door dat stomme HTML wordt het kleiner dan teken niet goed weergegeven op het forum.

Ik zal de oorspronkelijke posting aanpassen en overal waar een kleiner dan teken staat plaats ik een # teken.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam


Keer terug naar Handelssystemen + Indicatoren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron