Goede middag,
Ik ben nieuw op dit forum. Even een korte introductie en reden waarom ik mij hier heb aangemeld:
- Ben geinteresseerd geraakt in het ROCEMA systeem n.a.v. aan seminar van Bert van Arkel.
- Heb de overdrukken van de verschillende publicaties besteld bij Vestico en uitgebreid bestudeerd.
- Ik gebruik Wall Street Pro en heb de ROCEMA indicatoren hierop geinstalleerd.
- Ben onder de indruk van de historische resultaten en robuustheid van ROCEMA (op AEX kwartierkoersen).
- Heb het systeem zelf kunnen backtesten over de laatste 3 jaar en ben geschrokken van de enorme drawdown tussen juli 2006 en feb. 2007 (DD Eur 18000 op basis van 1 FTI contract).
- Analyse van de ROCEMA resultaten leerde mij dat er een sterke correlatie is met de volatilitiit van de AEX. Hoge volatiliteit, goede resultaten. Lage volatiliteit, slechte resultaten. Dit is ook wel logisch, want in tijden van lage volatiliteit zullen er minder "homeruns" voorkomen en neemt de gemiddelde winst per trade sterk af.
- Vervolgens heb ik de ROCEMA indicator gecombineerd met een volatiliteitsdrempel. Het pricipe is eenvoudig: Volg de ROCEMA aan- en verkoopsignalen zolang de volatiliteit boven een bepaalde grens is; Neem geen positie in als de volatiliteit onder die grens komt. Het resultaat is verbazingwekkend. Zelfs zonder al te veel te optimaliseren worden de meeste drawdowns enorm afgevlakt, terwijl de performance in de goede periodes niet beinvloed wordt.
- Bijkomend voordeel is dat het aantal trades afneemt en de RRR mede daardoor sterk verbetert.
En nu mijn vragen:
- Wie heeft dezelfde ervaringen met ROCEMA en is de link met volatiliteit al eerder gemaakt?
- Ik ben bereid mijn indicatoren (WS-Pro TA-script) en testresultaten met anderen te delen, maar zou ook graag over een langere periode willen backtesten. Ik heb kunnen testen over de periodes okt. 2002 t/m mrt. 2003 en april 2005 t/m mrt. 2008. Wie kan mij helpen aan kwartierkoersen van eerdere of tussenliggende periodes?
Andere reakties en/of opmerkingen zijn ook welkom.
Ruud