historische intraday koersen AEX - Waar vandaan en hoe inlez

Werken met historische databestanden

Moderator: Perry

historische intraday koersen AEX - Waar vandaan en hoe inlez

Berichtdoor dicksp » zo 15 dec 2002, 0:40

Op de ROC cursus van 14 december melde Pierre dat historische AEX intraday koersen beschikbaar zouden zijn via het forum. Ik heb ze helaas niet kunnen vinden.
Dus hierbij de vraag heeft iemand deze data beschikbaar?
En aansluitend de vraag (voor Pierre?) hoe deze in Vestics te importeren?

Dick
dicksp
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: za 14 dec 2002, 23:44
Woonplaats: Voorburg

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Dammie » zo 15 dec 2002, 10:18

Hallo,

Ik heb via de zoek functie van het forum op "kwartier" gezocht endat leverde mij de volgende link op. Misschien moet j dit zeldf ook even doen. Er staat denk ik nog wel wat meer info bij wat misschien van pas kan komen.


http://members.chello.nl/~g.menting1/kwartier.zip


Gr,
Dammie
Dammie
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: za 13 okt 2001, 23:00

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor dicksp » zo 15 dec 2002, 15:49

bedankt voor de link, maar inlezen blijft nog een probleem. ?Welk formaat moet ik bij de koersbron opgeven? Ascii formaat specificeren wil niet lukken.

;-)ick
dicksp
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: za 14 dec 2002, 23:44
Woonplaats: Voorburg

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor AJHOF » ma 16 dec 2002, 16:33

Ook bedankt voor de kwartierkoersen, alleen vraag ik mij af hoe krijg ik ze in vestics. Ik heb de file via het programma vcImportData.exe in vestics overgebracht maar het ging volgens mij niet goed. Wat is er mis gegaan ???

Groet Aad
AJHOF
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: zo 15 dec 2002, 14:59
Woonplaats: Amsterdam

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor dicksp » di 17 dec 2002, 0:57

Het Importeren wordt uitgelegd in de verschillende antwoorden in de rubriek suggesties en vragen-> historische kwartierkoersen AEX van dit forum.
Mij is het in ieder geval gelukt.

;-)ick
dicksp
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: za 14 dec 2002, 23:44
Woonplaats: Voorburg

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor GMe » di 17 dec 2002, 4:53

In het bestand Vestics\Tabels\System\Ascii.vtb
moet het volgende subformaat worden ingsteld:

?,Kwartierdata forum,0,S,YYYYMMDD,TT:II,O,H,L,C

? = volgnummer
GMe
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: zo 07 okt 2001, 16:16

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Pierre » di 17 dec 2002, 11:44

Hoi allemaal,

Allereerst hartelijk bedankt Geert (GMe) voor je geweldige inzet via het forum. Ik kan met 'n gerust hart 2 dagen niet kijken en als ik dan weer kijk zijn alle vragen al beantwoord! Het forum werkt dus echt!

Voor de mensen die het allemaal even in een stap-voor-stap uitleg op een rijtje willen zien, zal ik het importeren van de koersen hier nog eens doorspreken...

Stap-1: pak het zip-bestand uit en sla het bestand op in een map, bijv. door een nieuwe map te maken met als naam \vestics\data\import.

Kijk in het bestand hoe de data is opgebouwd. Je ziet dan dat alle regels er zo uit zien...
AEX,20011031,09:35,448.19,448.22,445.31,446.62

Stap-2: ga naar de map \vestics\tables\system en open het bestand Ascii.vtb, waarin alle bekende bestandsformaten zijn gedefinieerd. Je kunt dit bestand openen met KladBlok of NotePad.

Als er al een definitie is die overeen komt met dit bestandsformaat, gebruik dan het betreffende subformaat bij het importeren. Zo niet, dan moet je een nieuw subformaat aanmaken. Je voegt dan 'n extra regel toe aan het bestand met de volgende inhoud...
?,Kwartierdata forum,0,S,YYYYMMDD,TT:II,O,H,L,C
Waarbij het vraagteken vervangen wordt door het volgende vrije volgnummer, bijv. 5.

Sluit het bestand en sla eventuele wijzigingen op.

Stap-3: Start het importprogramma vcImportData.exe in de map \vestics\programs.

Je moet nu kiezen van welke bron je wilt importeren en omdat er nog geen bron gedefinieerd is druk je op de knop met de 3 puntjes om naar 'Bronbeheer' te gaan.

Stap-4: In bronbeheer druk je op de knop 'Nieuwe Bron' en geeft de bron een naam, bijv. 'Forum'. Vervolgens vul je de gegevens in...
Type=Oude koersen
Map=\vestics\data\import
Extensie=.PRN
Formaat=Ascii formaat
Subformaat=kwartierdata forum
Interval=Intradag koersen
Minuten=5

Druk nu de knop Tabel maken om een rudimentaire zoektabel te maken.

Druk nu op de knop Zoektabel om de zoektabel af te maken.

Klik op de enige regel in de tabel en koppel deze met de AEX. Dat gaat door onder in het scherm het woord 'Aandeel' te veranderen in 'Index' en in het lege veld daaronder de AEX Index te selecteren. Je moet ook een vinkje zetten in het kleine vakje en vervolgens op Toepassen drukken. Nu is het koersbestand gekoppeld aan de AEX. Je kunt het programma nu sluiten en de aangepaste tabel opslaan.

Nu sluit je het bronbeheer en ben je terug in het importeerprogramma.

Stap-5: terug in het importeerprogramma selecteer je de juiste bron (Forum) en druk je op start. De koersen worden nu ge?mporteerd.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor GMe » do 19 dec 2002, 0:37

GMe
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: zo 07 okt 2001, 16:16

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Dammie » do 26 dec 2002, 14:40

Hoi,

je kunt ook het volgende bestand vervangen door mijn bestand. Dat is dus t/m dinsdag 24 december.

C:\Vestics\Data\Intraday\Euronext\Index\Aex.vtf

Maar let wel op dat je bestand vervangen word. Dus je kunt geen data toevoegen of aanpassen zoals bij de importfunctie.

In deze file zitten ook de tikken van de kwartier.zip file die de ronde doet.

Voor zover ik weet heb ik geen miss-ticken erin zitten. Maar voor de zekerheid kun je altijd je eigen aex.vtf bestand even backuppen/wegzetten om het mogelijk later terug te kopieren en zelf de kwartier.zip toe te voegen.
Tevens weet ik namelijk ook niet of er door versie verschillen hiermee problemen kunnen ontstaan (ik heb de beta versie). Misschien dat pierre deze vraag zou kunnen beantwoorden.

Deze file is alleen voor de mensen die misschien een klein beetje moeite met de pc hebben en daardoor ook met het importeren.

Download hier de file:
http://dammieonline.com/vestics/AEX.vtf

Gr,
Guido Damsteeg

(Edited by Dammie at 2:41 pm op 26,dec. 2002)


(Edited by Dammie at 2:53 pm op 26,dec. 2002)
Dammie
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: za 13 okt 2001, 23:00

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor GMe » do 26 dec 2002, 17:13

Volgens mij kun je niet ongestraft kwartierkoersen importeren in Vestics waar al minuten-koersen in staan.
Als je het mij vraagt wordt dat grote bagger. Het is zowiezo lastig om betrouwbare intraday data op te bouwen als je over bestande data heen gaat importeren. Wie het beschikbare kwartierbestand importeren in de bestaande aex.vtf doen er denk ik goed aan hier aan te denken.
Voor de liefhebbers nog een minuten bestandje van de laatste paar weken.

http://members.chello.nl/~g.menting1/minuut.zip
GMe
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: zo 07 okt 2001, 16:16

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Dammie » do 26 dec 2002, 17:21

Is het niet zo dat in de intraday directory's de tick files staan en er hiero ongelimiteerd minuut/kwartier/uur etc grafieken van te maken ? Het programma rekent dit toch naar de juiste tijdsinterval.

Als je alleen kwartier ticken hebt zul je natiuurlijk nooit een minuut grafiek kunnen maken.
Dammie
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: za 13 okt 2001, 23:00

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor GMe » do 26 dec 2002, 20:38

Ik heb een klein testje gedaan, misschien is dan duidelijk wat ik bedoel. Kijk maar eens naar de verschillen tussen de bovenste en de onderste grafiek.

http://members.chello.nl/~g.menting1/verschillen.png

Bij de bovenste grafiek is kwartier-data en minuten-data na elkaar geimporteerd. De onderste grafiek is alleen gevuld met goede minuten-data.
GMe
 
Berichten: 145
Geregistreerd op: zo 07 okt 2001, 16:16

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor FM » do 26 dec 2002, 21:27

Het probleem ontstaat alleen als je ingelezen kwartier data afbeeld op een minuten schaal. Als er een kwartierverdeling zou hebben gestaan is er geen vuiltje aan de lucht. Voor sommigen misschien lastig, voor het ROCEMA systeem geen probleem.

Frans.
FM
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: do 15 aug 2002, 12:58

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Pierre » za 28 dec 2002, 10:03

Hoi GMe,

Deze fout is opgelost in de nieuwste versie die je als "beta versie" kunt downloaden.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

historische intraday koersen AEX

Berichtdoor Dammie » za 28 dec 2002, 10:12

Ik heb weer de een nieuwe file op me server gezet.
Deze is t/m vrijdag 27 december.

http://dammieonline.com/vestics/AEX.vtf
Dammie
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: za 13 okt 2001, 23:00

Volgende

Keer terug naar Importeren & Exporteren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron