Koersen inlezen via Binck Bank

Vragen en suggesties over realtime koersen

Moderator: Perry

Berichtdoor fsimjouw » di 22 jan 2008, 19:35

Beste mensen,

Ik heb indertijd toen ik problemen had met het inlezen via Binck Bank het aantal in te lezen koersen verminderd. Ik lees nu nier meer alle optiekoersen in. Wel alle aandelen en indices alsmede de bied en laatkoersen.
Het loopt al weer een tijdje goed. Het opstarten van Vestics duurt wel even ongeveer 5 minuten. Waarbij de CPU tijd constant op 100% staat. Tickbinck doet er ongeveer 1,5 minuut over om op te starten. Bij het opstarten dus even geduld hebben. Daarna werkt het goed.

Frans Simjouw
fsimjouw
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: vr 25 okt 2002, 15:27
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor hans van kleef » wo 23 jan 2008, 12:57

Zo simpel is het niet: ik had dit allemaal al heel alng geleden gedaan. Vandaag TickBinck er helemaal uitgegooid, maar helaas liep de pc weer vast. Dus kan eht niet aan Tickbinck liggen.
Nu probeer ik met Tickbinck en zonder mijn andere datafeed.

groet,
hans
hans van kleef
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 15:32

Berichtdoor Lidwien » wo 23 jan 2008, 16:15

mijn ervaring is:
- het wisselt sterk, soms geen problemen met diverse (soms 6-7) realtime programmas tegelijk aan, dan weer is alleen Vestics al teveel.
- ALS de PC lang vaststaat is het buiten een keer Outlook of Excel die niet meer reageert (oa DDE koppeling) bijna zonder uitzondering VcTickBinck die 98-100% in beslag neemt

kortom, ik denk dat het een interactie is tussen Vestics, VcTickBinck en .... (explorer?) of ... (MS win beveiliging?), waarbij ik de rol van Vestics groot acht.

Natuurlijk helpt opschonen van de datafeed wat aan de snelheid omdat Vestics erg zwaar is, maar het lost totaal de problemen niet op.
En, ??n ding is volkomen duidelijk.. er is geen ander programma die dit soort problemen geeft.

Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57

Berichtdoor Lidwien » wo 23 jan 2008, 16:19

toevoeging:
De koersgrafieken van Vestics zijn zeer gevoelig voor vastlopen. op dat moment kan het natuurlijk ook foutgaan in de communicatie tussen Vestics en tickbinck.
Op deze mogelijkheid heb ik niet speciaal gelet, misschien zijn er anderen?

Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57

uitval van het nieuwe Binck koersinleesprogramma

Berichtdoor henkvans2 » wo 30 jan 2008, 14:53

Vrijdagavond 25 jan 2008 tegen 22:00 kreeg ik de eerste hapering met het Binck koersinleesprogramma.
Het aangepaste koersinleesprogramma van Binck op de Vestics Server heb ik maandagavond opgehaald in mijn Vestics versie. (Dat stond er heel snel! Waarvoor dank.)
Helaas hapert het aangepaste Binck koersinleesprogramma sindsdien af en toe.
Vandaag woensdagochtend 30 jan 2008 om ca. 11:00 uur viel hij weer uit.
Na het herstarten van Vestics loopt hij nu weer.

Ik ben bang dat het nivo van degelijkheid en betrouwbaarheid die we in het oude Binck koersinleesprogramma hadden, voorbij is.

Is IB hier momenteel het beste alternatief? Wat zijn ervaringen met het uitvallen van de tikken?

m.v.g.

Henk
henkvans2
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: zo 01 dec 2002, 23:07

Berichtdoor Pierre » wo 30 jan 2008, 16:00

Hallo Henk,

We hebben van meerdere kanten gehoord dat het inleesprogramma van Binck er opeens mee gestopt is. De meeste mensen melden dat het om ca. 11:00 uur was, wat er op zou duiden dat het veroorzaakt wordt door iets in de datafeed. We hebben inmiddels een testversie van het inleesprogramma draaien, met allerlei logging, in de hoop dat we de volgende keer als het weer optreedt kunnen zien wat de oorzaak is.

Overigens hoef je niet heel Vestics te herstarten. Als je het inleesprogramma van Binck herstart, dan is dat al voldoende. Je doet dat door het statusvenster van het inleesprogramma 'weg te klikken'. Er komt dan een vraag of je wilt herstarten en dan hoef je alleen maar op OK te drukken. Gaat veel sneller dan heel Vestics te herstarten.

IB is geen echt alternatief voor Binck, omdat je bij IB slechts een beperkt aantal fondsen kunt inlezen, die je vervolgens ook nog allemaal expliciet moet opnemen in de zoektabel. IB is alleen een goede optie als je alleen maar een paar indices en wat futures wilt inlezen. Voor aandelen is Binck veruit beter.

Wat betreft de betrouwbaarheid... de meeste mensen hebben in de afgelopen 3 jaar probleemloos elke dag de koersen van Binck gehad. Het is dan ook een beetje over de top om nu al om te gaan kijken naar een alternatief omdat het 3 dagen wat minder is. Ik ben er van overtuigd dat we op korte termijn weer een stabiele koerstoevoer van Binck zullen hebben.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Lidwien » wo 30 jan 2008, 16:48

Dank je Pierre,

Wat betreft deze draad over VcTickBinck: is er een relatie tussen het uitvallen van de datafeed zoals onlangs en het 'monopoliseren van de PC' zoals al enige maanden af en aan bezig is?

Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57

Berichtdoor Pierre » wo 30 jan 2008, 17:16

Hallo Liedwien,

Wij hebben geprobeerd om er achter te komen waarom een klein aantal gebruikers van het inleesprogramma voor Binck hoge CPU-belasting rapporteren, terwijl anderen daar geen last van hebben. Hier bij ons op de testsystemen kunnen we ook geen hoge CPU-belasting reproduceren.

Ik kan me echter niet voorstellen dat de huidige problemen (die iedereen heeft) gerelateerd zijn aan de hoge CPU-belasting (die enkelen hebben). De huidige problemen hebben vrijwel zeker te maken met de aanpassingen in de datafeed van afgelopen weekend.

Er zijn 2 mogelijke oorzaken voor hoge CPU-belasting die ik kan bedenken...

a) als je de instelling TRACE=1 hebt staan in het Tick_Binck.ini bestand in de map \vestics\tables\ini, dan wordt alle datafeedverkeer weggeschreven naar een logbestand. Dat kost niet alleen een boel schijfruimte, maar ook extra CPU-tijd. Oplossing: veranderen in TRACE=0

b) als je een vinkje hebt staan bij "Bid/Ask koersen inlezen" op het tabje Binck onder de knop Details van het inleesprogramma Binck. Door dat vinkje wordt de totale hoeveelheid tikken zo ongeveer vervijfvoudigd, en dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de CPU-belasting. Oplossing: vinkje weghalen. Dit vinkje heeft so-wie-so weinig zin, want de ingelezen bid/ask-prijzen worden in Vestics genegeerd en worden verwijderd bij de dagverwerking. De enige plek waar je de bid/ask-koersen kunt zien is in een Koersvenster als je de kolommen bid/ask toevoegd. En aangezien je de bid/ask-prijzen alleen nodig hebt als je een order inlegd bij Binck, kun je beter op dat moment naar de bid/ask prijzen kijken op de website. Dat scheelt 80% van de cpu-belasting die het inleesprogramma genereerd.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Lidwien » wo 30 jan 2008, 20:42

Pierre,

Bij mij staat inderdaad het bid/ask vinkje -nodeloos- aan. Ik zal kijken hoeveel verschil het maakt. Dank voor de uitleg

Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57

vertrouwen houden

Berichtdoor henkvans2 » wo 30 jan 2008, 22:08

Hallo Pierre,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik zie in dat we met de Binck data feed in Vestics inderdaad al een paar jaar een zeer mooie en betrouwbare data feed hebben. En dat ook nog eens zeer goedkoop!
Nu is het even wat minder. Dat is even wennnen. Daar moet ik dan maar even doorheen kijken.
Ik ben blij met jullie inspanning en dat jullie zo boven op dit probleem zitten!

Ik hoop dat het CPU-belasting probleem van Lidwien ook opgelost wordt.

Blijft alleen, dat ik nu nog wel de nodige gaten in mijn koersgrafieken heb te dichten. :wink:

m.v.g.

Henk
henkvans2
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: zo 01 dec 2002, 23:07

Berichtdoor hans van kleef » do 31 jan 2008, 13:04

Hoi Pierre,

ook maar eens even hier. Al die jaren deed Binck het naar mijn idee prima. Soms niet, maar na een update van jou weer wel. Zo ook afgelopen maandag.
Wat ik wel constateer is dat dinsdag en vandaag het koersen binnen halen 's ochtends niet hervat wordt. Dus na slot USA stopt de koersvoorziening. Ik moet dus iedere dag herstarten en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Toen ik 's avonds thuiskwam draaide Binck gewoon. Dus een uitval rondom 11 uur heb ik kennelijk niet gehad. maar misschien komt dat omdat ik al om 8.15 heb herstart.

Komt voor dit probleem nog een oplossing?

groet,
hans
hans van kleef
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 15:32

Berichtdoor hans van kleef » ma 04 feb 2008, 8:54

Goedemorgen Pierre,

Ook vanmorgen ontvangt TickBinck wel koersen maar geeft ze niet door aan de grafiek en koersvenster.
Pas na herstart werkt het weer normaal.

groet,
hans
hans van kleef
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 15:32

Vorige

Keer terug naar Realtime koersen inlezen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron