koersvenster

Vragen en suggesties over koersvensters

Moderator: Perry

koersvenster

Berichtdoor Jo » do 26 jan 2006, 18:57

Hoi,

Bestaat er een mogelijkheid om binnen Vestics het volgende te doen:

1. De koersen of waarden van alle AEX-fondsen voor een bepaalde datum
oproepen en teruggeven in een kolom.

2. De koersen of waarden van alle AEX-fondsen op volgende data?s
Jo
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: wo 07 jan 2004, 14:00

Berichtdoor Pierre » do 26 jan 2006, 19:45

Hallo Jo,

Er is standaard wel een mogelijkheid om de koers van N-dagen geleden te tonen in een kolom. Om bijv. de koers van 22 dagen geleden weer te geven ga je als volgt te werk..
- kies rechter muisknop >> Grideigenschappen
- selecteer het tabje Kolommen
- druk op de knop Indicator kolom
- selecteer het tabje Calculation
- vul bij naam in Koers22 (de naam mag geen spaties of spec.tekens bevatten)
- vul bij formule in Close[22]
- druk op OK en daarna nogmaals op OK
Nu wordt de koers van 22 dagen geleden in een kolom getoond.

Wil je het koersverschil van nu en N dagen gelden, dan kan dat ook...
- ga wederom naar Grideigenschappen >> Kolommen >> Indicator kolom
- blijf op het tabje Indicator en kies de Indicator Momentum
- vul de gewenste periode in, bijv. 22
- druk op Ok en nogmaals op OK en de kolom verschijnt

Wil je de procentuele stijging in de afgelopen N dagen, gebruik dan de indicator ROC (staat voor Rate Of Change) in plaats van Momentum.

Wil je echt de koers van een bepaalde datum, dan wordt het wat ingewikkelder. Je zou dan moeten weten hoeveel dagen geleden die datum was, daarbij rekening houdend met weekenden en feestdagen.

Iets soortgelijks hebben we enkele weken geleden ook al in dit forum besproken. Ik heb toen de functie vDateToBar geintroduceerd die voor je uitrekent hoeveel bars geleden een bepaalde datum is.

Code: Selecteer alles
value function vDateToBar ( value xDate=20051231 ) begin
  value xBar=-1;
 
  {--- normalise date to EL format ---}
  if xDate>2000000 then xDate = xDate-19000000;
 
  {--- find absolute bar number for date ---}
  if xDate>Date then xBar := -1
  else if xDate=Date then xBar := CurrentBar
  else if xDate<Date and xBar=-1 then xBar := CurrentBar-1;

  {--- return relative bar number ---} 
  if xBar<>-1 then vDateToBar := CurrentBar-xBar 
  else vDateToBar := -1;
  end;


Deze code kun je het beste via kopieren en plakken overnemen, of mij een mailtje sturen (support@vestics.nl) dan stuur ik je de functie als bijlage inclusief een stappenplan hoe je deze in Vestics kunt activeren.

Vervolgens kun je, overal waar in bovenstaande stappenplannen de waarde 22 werd ingevuld, nu invullen vDateToBar(20051231) of een andere datum.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Jo » za 28 jan 2006, 19:33

Hoi,

Na veelvuldig proberen lukt het me niet een goed resultaat te krijgen na het stappenplan correct gevolgd te hebben.

Zijn er nog mensen zo of andere die mij verder kunnen helpen.

Dank

Jo
Jo
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: wo 07 jan 2004, 14:00

Berichtdoor Pierre » ma 30 jan 2006, 15:51

Hallo Jo,

Sorry, 1 'kleine' aanvulling op de toelichting.

Standaard kun je met een formule of indicator in een Koersvenster niet verder terug dan 100 dagen.

Om dus de koersen van 1 jaar geleden (265 dagen) te laten zien moet je de periode van de betreffende kolom verlengen onder Kolomeigenschappen.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Jo » wo 01 feb 2006, 16:41

Hoi,

Ik heb nu een lijst gemaakt met een dertigtal fondsen die ik op deze manier wenst te volgen.

Ik stel vast dat dit enorm veel geheugen van mijn PC vraagt en van Vestics
waardoor hij zeer traag word.

Kan ik de berekende waarden van de fondsen vast maken dat ze niet iedere keer opnieuw dienen berekend te worden?

Dank Jo
Jo
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: wo 07 jan 2004, 14:00

Berichtdoor Pierre » ma 06 feb 2006, 9:02

Hallo Jo,

Ik heb zelf even dergelijke kolommen toegevoegd en constateer geen uitzonderlijk extra geheugen gebruik.
Om het goed te testen moet je eerst kijken hoeveel geheugen in gebruik is door het betreffende koersvenster, en vervolgens een kolom toevoegen en opnieuw kijken.

Het is overigens wel bekend dat Vestics relatief veel geheugen gebruikt. En reduceren van het geheugengebruik is dan ook een van de belangrijkste verbeteringen in Vestics-3 die er binnenkort aankomt. We mikken daarbij op een halvering van het geheugengebruik van Vestics!

Overigens gebruikt niet alleen Vestics relatief veell geheugen, maar alle programma's gebruiken tegenwoordig veel meer geheugen dan vroeger, niet op de laatste plaats Windows/XP. Je moet maar eens met Taakbeheer kijken hoeveel je totale geheugengebruik is op een 'lege' computer. Dan zit je vaak al boven de 256 Mb. Als je dan maar 512 Mb geheugen hebt, dan is meer dan de helft al weg voordat je begint.

Gelukkig is het geheugen tegenwoordig heel goedkoop en kun je al voor rond de 40 euro 512 Mb extra in je computer stoppen. Als je dat doet gaat je computer veel soepeler lopen (met en zonder Vestics), alsof hij een 2x zo snelle processor heeft gekregen.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam


Keer terug naar Koersvensters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron