OPTIEMATRIX

Moderator: Perry

OPTIEMATRIX

Berichtdoor Jo » do 23 maart 2006, 20:08

Hoi,


Is het mogelijk van de Impliciete Volatiliteit te berekenen voor opties.
zoals deze is afgebeeld in de optiematrix?

Of waar kan ik die aflezen, op welke internetsite?


Dank bij voorbaat

Jo
Jo
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: wo 07 jan 2004, 14:00

Berichtdoor Pierre » do 23 maart 2006, 21:25

Hallo Jo,

De formule die gebruikt wordt voor het berekenen van de implied volatility is de 'beroemde' Black&Scholes formule.

Deze formule is eigenlijk bedoeld om de premie van een optie uit te rekenen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de volgende argumenten:
- de koers van de onderliggende waarde
- de uitoefeningsprijs
- de resterende looptijd van de optie
- de rentestand gebaseerd op de resterende looptijd
- eventuele dividendbetalingen tijdens de resterende looptijd
- de bewegelijkheid (volatiliteit) van de onderliggende waarde over de resterende looptijd

Dus als je al deze gegevens in de B&S formule stopt, dan rolt daaruit de theoretische premie van een optie.

Nou zijn de eerste 4 argumenten bekende gegevens, terwijl er van het 5de argument (dividend) meestal wel een goede schatting voorhanden is (als er ueberhaupt al sprake is van dividend).

Het moeilijkste te bepalen argument van de B&S formule is dan ook het laatste argument: de volatility. Iedereen kan daar een eigen mening over hebben; het gaat immers over de verwachte volatiliteit van de onderliggende waarde over de resterende looptijd van de optie. Mag je dan kijken naar de recente bewegelijkheid, of zal het fonds in de komende tijd een andere bewegelijkheid hebben als in het recente verleden? Wie het weet mag het zeggen!

Nou kun je, als je alle 6 de argumenten goed inbrengt in de B&S formule, exact uitrekenen wat de waarde is van een optie. Het leuke is echter dat ieder kind al weet wat de optie waard is... die staat immers elke dag in de krant.

Nou hebben we vroeger in de algebra al leren werken met 1 vergelijking met 1 onbekende, zo van 5+x=8, dus x=3. Op dezelfde manier kun je de B&S formule gebruiken om op basis van de 5 bekende argumenten en de koers van de optie, uit te rekenen wat het onbekende 6de argument is: de volatiliteit. We noemen dat de 'impliciete volatiliteit' omdat dat de volatiliteit is die in de optiepremie verdisconteerd zit.

Wat kun je met de implied volatility? Je kunt op basis van de IV allerlei opties op dezelfde onderlinge waarde (voor dezelfde expiratiedatum) onderling vergelijken. Hoe werkt dat:
- we hebben gezien dat we 6 argumenten nodig hebben om de premie van een optie te berekenen
- van die 6 argumenten is er slechts 1 die op de optie zelf betrekking heeft: de uitoefeningsprijs.
- de andere 5 argumenten zijn identiek voor alle opties van dezelfde expiratiedatum
- als je echter voor alle opties de IV uitrekent, dan zul je zien dat de IV voor elke optie anders is
- en dat zou niet mogen, want we praten hier steeds over de volatiliteit van dezelfde onderliggende waarde over dezelfde resterende looptijd
- het kan natuurlijk niet zo zijn dat Philips over de komende 3 maanden 20 verschillende volatiliteiten heeft... er is immers maar 1 koers van Philips en die ene koers heeft een bepaalde bewegelijkheid

Door nu de verschillende IV-waardes onderling te vergelijken kun je stellen dat een optie met een hoge IV waarde 'duur' is en een optie met een lage IV waarde 'goedkoop' is.

Als je precies wilt weten hoe de B&S formule in elkaar zit, dan kun je op het Internet allerlei uitleg vinden. Een voorbeeld is de website van de HCC gg Beleggen... http://www.beleggen.hccnet.nl/hccbeleggen2/pages/educatief/modellenstrategien0.htm

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Lidwien » za 08 apr 2006, 15:57

Over de implied volatility in de optiematrix: Zijn de data de downloaden naar Excel? of is er een andere manier om de skew grafisch zichtbaar te maken? Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57

Berichtdoor Pierre » za 08 apr 2006, 16:12

Hallo Lidwien,

Nee, de gegevens van de OptieMatrix zijn niet te exporteren.
We zullen dit noteren als een gewenste toekomstige uitbreiding.

vr. groeten,
Pierre Dolmans
Vestics helpdesk
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

optiematrix wensen

Berichtdoor Lidwien » za 15 apr 2006, 13:04

Hallo Pierre, Op het gevaar af dat ik te laat ben of dat je mijn wensen al kent, hierbij een wensenlijstje voor de optiematrix. Daar ik sterk visueel gericht ben heb ik vooral behoefte aan grafische info. * scatterplots van uitoefenprijs tegen tijd voor premie, implied vol, delta etc en * afdrukken van de w/v grafieken, de data en de grieken * 0 positie bij analyse: bij de w/v grafiek wil ik soms opties bijplakken of weghalen. als ik nu een positie even 0 maak moet ik de optie later weer opzoeken. * gefixeerde posities uit het verleden: optieposities die reeds bestaan met een premie uit het verleden. Alleen dan kan ik het effect van een aanpassing zien. (bij voorkeur ook nog 1 veld met w/v uit het verleden) * standdaarddeviatie visueel in de optielijst. Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron