Turbo's in Vestics

Moderator: Perry

Turbo's in Vestics

Berichtdoor xRenA » do 28 jul 2005, 21:37

Wie maakt er gebruik van Turbo's in Vestics?
Het verbaasd me dat het woord Turbo niet in dit forum voorkomt.

Nu Vestics de turbo's ondersteunt door de Turbomatrix en in de portefeulle verwachtte ik hier wel wat reacties.

Wij hebben erg veel moeite om de oude turbo's goed in de portfeulle te krijgen. Omdat de benaming wijzigt en niet op fondscode kan worden geselecteerd is het soms ondoenlijk de juiste turbo te selecteren.

Heeft iemand hier (positieve) ervaringen mee?

Remco en Alderina
xRenA
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: wo 28 jul 2004, 15:10

Turbo's

Berichtdoor Frans Wijnen » di 06 dec 2005, 14:23

Elke turbo heeft tijdens zijn 'levensduur' een uniek nummer.
Als je weet om welke turbo het gaat, dan kun je deze volgens mij
gewoon toevoegen aan de hand van de laatst bekende naam.

Inderdaad wijzigt de naam agv. een nieuwe stoploss-waarde.
Echter de bestandsnaam waar de koersgegevens worden opgeslagen
krijgt dan elke keer een nieuwe naam, maar de historie blijft oproepbaar.
De bestandsnaam wordt dus in feite gewijzigd en aangevuld met neuwe
data.

Mocht je meer willen weten, dan kun je me ook mailen
fwynen@zeelandnet.nl.
Wellicht kunnen we dan ook telefonisch met elkaar in contact komen.
Frans Wijnen
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: do 04 okt 2001, 23:05
Woonplaats: Yerseke

Berichtdoor FT79 » di 06 dec 2005, 19:18

Los van de producteigenschappen van Turbo's zijn er ook nadelen?? Hoe zit het bijvoorbeel met de bied- en laat spread of wellicht andere dingen waar je tegenaan loopt als je belegt in Turbo's. Alvast bedankt voor de reactie.
FT79
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: di 22 feb 2005, 23:54

Berichtdoor Frans Wijnen » do 08 dec 2005, 2:21

Even in het kort: vergelijk een turbo met een in-the-money optie. Een turbo short vergelijk je met een put. Een turbo long met een call.
Stijgt de onderliggende waarde, dan zal een turbo long in waarde toenemen en een turbo short in waarde afnemen. Het omgekeerde is het geval bij een daling van de onderliggende waarde.
Omdat je met geleend geld belegt, betaal je aan de Abn Amro een financieringsrente. Echter bijbetalen (legiolease!) is niet mogelijk omdat de belegger beschermd wordt door de stoploss. Bij een turbo long ligt deze hoger dan het financieringsniveau, bij een turbo short lager dan het financieringsniveau. Als de stoploss wordt bereikt, wordt de handel in de desbetrefende turbo beeindigd, en de posities worden door
De BANK gesloten. Afhankelijk van de koersbeweging tijdens die afwikkeling krijgt de houder van een turbo een restwaarde (=stoplosswaarde) terug. Deze kan NIETS (?=0.00) zijn........ Met andere woorden; je kunt nooit meer verliezen dan je gehele investering.

Voordelen:
- mogelijk om te beleggen in onderliggende waarden die anders niet mogelijk zouden zijn (bijv. div. commodities, div. indices etc)
- de theoretische waarde is eenvoudig te berekenen in tegenstelling tot bij opties (Black & Scholes)
- geen invloed op prijs agv. volatiliteit (geen verwachtingswaarde)
- de spread ligt per onderliggende waarde vast
- lage provisie (gelijk als bij aandelen) in vergelijking met opties

Nadelen:
- mogelijk relatief grote spread (als % van de onderliggende waarde) bij bijv. turbo's waarvan de onderliggende waarde gering is. Bijv. Corus, HGM, Logica CMG etc. Bijv. bij de AEX 3 cent (<0.01%) dus LAAG, bij Corus 2 cent (>2%) is dus zeer HOOG
- de stoploss! een optie heeft een vaste looptijd, een turbo niet. Als een optie geen intrinsieke waarde heeft, kan dit tot expiratie best nog goedkomen...........! Bij een turbo wordt je er dan uitgetikt. !!!!
- bij turbo's op buitenlandse indices of aandelen is er een valuta-risico. Bij een turbo op bijv. de Nikkei 225 (EUR/YEN) en bij een turbo op bijv. Google of de Dow Jones Ind. (EUR/US$)

Deze voor en nadelen zijn mijn ervaringen, maar er kunnen er natuurlijk meer zijn die ik nu wellicht over het hoofd zie.

gr.
Frans Wijnen
Frans Wijnen
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: do 04 okt 2001, 23:05
Woonplaats: Yerseke

Berichtdoor bart lenselink » zo 12 feb 2006, 16:58

Mijn ervaringen met turbo's publiceer ik sinds enkele weken op een weblog. Voor wie ge?nteresseerd is in handel in turbo's e.d. , neem eens een kijkje op turbobeleggen.blogspot.com. Ik ben benieuwd naar jullie reacties op de inhoud. Wellicht levert dat mij weer inspiratie op voor een nieuw topic!
bart lenselink
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: ma 25 feb 2002, 9:49
Woonplaats: Pijnacker

Berichtdoor Kane » ma 13 feb 2006, 21:41

Hoi, ziet er leuk uit, handel je de posities die je aangeeft ook zelf?
Jan
Kane
 
Berichten: 54
Geregistreerd op: di 20 nov 2001, 20:36

turbo's

Berichtdoor Lidwien » wo 15 feb 2006, 22:50

een nog onvermeld nadeel van turbo's en in mijn ogen een zeer groot nadeel is als je over de grenzen gaat:

turbo's zijn alleen tijdens euronext uren verhandelbaar terwijl daarbuiten je onderliggende waarde zijn eigen leven leidt zonder dat je daar iets mee/aan kunt doen.

Voeg daarbij het totale gebrek aan liquiditeit en dus grove spreads als de beurs van de onderliggende waarde niet open is en je houdt voor een turbo op bij voorbeeld de amerikaanse indices welgeteld 2 uur acceptabele handel over.

De kans dat in die 2 uur de koers op het door jouw gewenste punt komt mag je zelf uitrekenen.

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de koers er een zeer groot genoegen inschept de gewenste koers kort na 17:30 te bereiken om niet weer terug te keren.

Lidwien
Lidwien
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: zo 05 feb 2006, 16:57


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron