Handelssytemen in Vestics - de short trades

Moderator: Perry

Handelssytemen in Vestics - de short trades

Berichtdoor Nico5 » za 13 maart 2004, 21:57

Beste mensen,

Sinds kort ben ik druk bezig Vestics te bestuderen en uit te proberen. Zo heb ik nu de handelssystemen onder de loep. Als je voor een fonds een systeem 'backtest' zie je bij de transacties vaak netzoveel long trades als short trades.
Bij opties kan ik wel short gaan, bij futures ook, maar bij aandelen zie ik bij mijn broker (Alex) geen mogelijkheden.
Als de mogelijkheid van short gaan wel bestaat zou ik daar graag van jullie wat tips ontvangen.
Het zou de realiteitswaarde van de handelssystemen wel verhogen.

Bij voorbaat dank voor jullie gewaardeerde reactie.

Nico
Nico5
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: za 13 maart 2004, 21:44
Woonplaats: Zeist

Handelssytemen in Vestics

Berichtdoor Pierre » ma 15 maart 2004, 17:52

Hallo Nico5,

In Vestics-2 (de Vooraf-versie) kun je via de instellingen van een handelssysteem instellen dat er alleen long gegaan wordt.

Hoewel het in de VS heel gebruikelijk is dat je als particulier short kunt gaan, is dat in Nederland heel moeilijk, zo niet vrijwel onmogelijk. Persoonlijk heb ik het wel gedaan bij van der Hoop, maar ik weet niet of ze dat tegenwoordig nog doen.

Een alternatief is te werken met put-opties, maar dan wel redelijk diep in the money. Die hebben een delta van bijna 1 en weinig verwachtingswaarde. Ze lopen dus min of meer mee met het aandeel.

Er zijn tegenwoordig overigens ook futures op de grotere aandelen, maar ik heb geen idee van de spread op die dingen.

Een andere mogelijkheid is om, zoals steeds meer mensen doen, helemaal te stoppen met aandelen en over te stappen op index-futures. Lage kosten, grote liquiditeit en geen 'verrassingen' zoals in de individuele aandelen Ahold, Kon.Olie, enz.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Handelssytemen in Vestics

Berichtdoor douwe » di 16 maart 2004, 13:08

Beste Nico,

Ooit gehoord van "Contracts for Difference', oftewel CFD's. Een CFD is een afgeleide van bijv. het ABN Amro aandeel, maar met dit product is een beursmakelaar je tegenpartij en niet een andere belegger. CFD's lijken heel erg op futures (geen verwachtingswaarde). Alleen de bied en laat vd CFD verschillen iets van de bied en laat vd onderliggende waarde, de beursmakelaar moet natuurlijk ook zijn boterham verdienen.

Dmv dit product kun je "short" in Nederlandse aandelen, als je interesse heb moet je informeren bij onedaytrader in A'dam. Je handelt dacht ik tegen 0,1% per transactie vd onderliggende waarde. Het leuke van dit product is, is dat je kan werken met een leverage
douwe
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: di 03 sep 2002, 18:15


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron