Beginnende Vesticsgebruiker

Moderator: Perry

Beginnende Vesticsgebruiker

Berichtdoor douwe » vr 31 jan 2003, 21:34

Beste Vesticsgebruikers,

Sinds kort heb ik Vestics aangeschaft, ik heb aardig wat kennis op het gebied van de klassieke TA (trendlijnen, K-S, etc), maar helemaal niet op het gebied van het maken/bouwen van geautomatiseerde handelssystemen.

Heb een boek aangeschaft van Kaufman, ?Trading systems and methods? (wat ik persoonlijk een pittig boek vindt m.b.t. op het wiskunde het statistiek gedeelte) en heb een lidmaatschap op TKA van beleggersbelangen.

Ben ook van plan om in ieder geval de Vesticode cursussen te volgen om een een basis te krijgen op het gebied van het programmeren van geautomatiseerde handelssystemen.

Conclusie:
Een beginner!!!


En hier mijn vraag,

Kunnen jullie me wat tips geven om me verder op weg te helpen, omdat ik niet precies weet welke weg ik moet bewandelen en op welke punten ik moet letten. Ik ben anders bang dat ik als een kip zonder kop aan de slag ga en dat vind ik zonde van mijn tijd. Misschien zijn er wel meer mensen die zich in de zelfde situatie bevinden.

Alvast bedankt,

Douwe
douwe
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: di 03 sep 2002, 18:15

Beginnende Vesticsgebruiker

Berichtdoor Janosh » ma 03 feb 2003, 19:05

Douwe,

Ik ben ook beginnend gebruiker (circa 4 weken) met een naar mijn eigen idee redelijke kennis van technische analyse. Ik zou zeggen een vergelijkbare situatie. Mij advies is : ga rustig werken met Rocema en ervaar hoe het werkt. Doe ervaring op in het gebruik en volg de cursus ' Het Roc-systeem' de informatie die je hierbij opdoet maakt alles goed te begrijpen. Lees vooral de achterliggende artikelen. Kortom loop niet te hard van stapel (koop geen boeken enz.) neem de materie rustig in je op en neem dan pas de volgende stappen.

Het volgen van de beurs met het Rocemasysteem en/of Rocematrendsysteem ?is ?leuk en ik vind het leerzaam te handelen zonder ?eigen ' subjectieve' analyses.

Succes en groeten
Jan
groeten
Janosh
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: za 30 nov 2002, 11:11

Beginnende Vesticsgebruiker

Berichtdoor FM » di 04 feb 2003, 8:46

Douwe,

Prima boek trouwens van Kaufman, hoe verder je komt in TA des te meer informatie er in staat.

Als je wilt starten met uitleg over indicatoren kijk op:

http://www.incrediblecharts.com/technical+analysis.htm
of
http://www.equis.com/Education/TAAZ/

Voor meer informatie over EasyLanguage (=bijna Vesticode) en trading systemen zie:

http://groups.yahoo.com/group/vestics/files/

Je moet je wel even (gratis) aanmelden bij Yahoo.

Succes,

Frans.
FM
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: do 15 aug 2002, 12:58

Beginnende Vesticsgebruiker

Berichtdoor douwe » di 04 feb 2003, 13:01

Om even te reageren op Janosh, ik zie het ROCEMA (Trend) als "vis" en ik wil leren vissen.

Bedankt voor de links FM, ik heb de 13 Trading examples van Tradestation al gedownload en heb ook een Easylanguage cursus van Tradestation van internet afgeplukt. (vond de links in een oude "post").

Ik vroeg me gewoon af hoe andere zijn begonnen met "traden", omdat er geen standaard cursussen bestaan bij de LOI. ;o).

Mijn achtergrond is de "klassieke" TA (heb het pakket Wallstreet for Windows) en wil mee verder ontwikkelen op het gebied van geautomatiseerde handelssystemen, omdat naar mijn mening uiteindelijk de beste methode is

Gegroet,

douwe
douwe
 
Berichten: 70
Geregistreerd op: di 03 sep 2002, 18:15

Beginnende Vesticsgebruiker

Berichtdoor FM » di 04 feb 2003, 13:31

Douwe,

ROCEMA varianten uitwerken is een ontzettend nuttige vingeroefening. Simpele voorbeelden zijn: percentage stops inbouwen, Buy/Sell momenten anders (variabel instellen) dan de nullijn, trailingstops toevoegen etc.
Wat complexer is: toevoegen van andere indicatoren en spelen met trendlines of de lengte van variabelen adaptief maken.

Ik heb voor mezelf een 15-tal punten opgesteld die ik aan het onderzoeken ben aan het ROCEMA systeem. Ik handel al wel met een versie maar probeer daarnaast de zwakke plekken te ontdekken en verbeteringen aan te brengen.
Wanneer ik een volgende "produktie" versie heb weet ik niet maar er zijn zeker verbeteringen mogelijk.
Let wel op, stel jezelf van te voeren hele duidelijk regels waaraan je systeem moet voldoen. Curve-fitting (over-optimaliseren) ligt al snel op de loer. Als je de robuustheid gelijk probeert te houden of te verbeteren samen met de RRR (risico-opbrengstfactor) dan heb je al een aardig uitgangspunt.
Veel ideeen blijken het niet te houden, zwakke plekken lijken aanvankelijk niet te verklaren verbeteringen leveren niet het resultaat op dat je verwacht. Maar een paar ideeen blijken het wel goed te doen. Voor een aantal zaken zul je ook goed in de theorie moeten duiken hoe het betreffende probleem op te lossen. Maak bijvoorbeeld een korte studie van een enkele indicator.
Op het forum zie je regelmatig berichten van mensen die schijnbaar op dezelfde manier bezig zijn, allemaal deel kenlpunten en oplossingen dus.
Al met al, van deze aanpak leer je bijzonder veel. Als je daarnaast nog wat goede boeken koopt, internet sites afsnuffelt, en de betere bladen leest (TKa is prima, Stock & Commodities een aanrader), dan komt de kennis vanzelf wel.

Het belangrijkste is echter dat je het leuk vindt om te doen.

veel plezier dus,

Frans.
FM
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: do 15 aug 2002, 12:58


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron