Resultaat handelssystemen bij gebruik futures? - Voor welke

Moderator: Perry

Resultaat handelssystemen bij gebruik futures? - Voor welke

Berichtdoor Jos » za 28 dec 2002, 15:25

Hoi,

Ik heb een vraag voor diegene die met futures handelen.

Zoals je weet is de prijs van een future niet 100% gelijk aan de onderliggende waarde. Voor zover ik weet wordt de prijs ook bepaald door dividend en rentevoet.

In hoeverre wordt je rendement van je handelssysteem positief of negatief beinvloed door deze prijsafwijking t.o.v. de onderliggende waarde?

Zelf doe ik niets aan futures, maar gebruik ik in de VS de Trackers(ETF). Hoewel deze erg liquide is en er sprake is van arbitrage, is er soms toch een 'behoorlijke' afwijking t.o.v. de onderliggende waarde, waardoor de resultaten van zo'n systeem wordt beinvloed(naast slippage, etc). Waarschijnlijk ligt dit aan het dividend(ik kan er verder geen reden voor bedenken).

Groetjes,

Jos
Jos
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: do 04 okt 2001, 21:45

Resultaat handelssystemen bij gebruik futures?

Berichtdoor Pierre » ma 30 dec 2002, 13:25

Hallo Jos,

De koers van een financi?le future (zoals de FTI) is inderdaad gelijk aan de koers van de onderliggende waarde plus de rente van de resterende looptijd. Naarmate de tijd verstrijkt daalt de koers van de future elke dag met ca. 10 euro.

Als je koopt en dan 2 dagen later verkoopt, is je resultaat 20 euro lager dan je zou verwachten op basis van de koers van de AEX. Echter... als je short gaat dan werkt dat weer in je voordeel. Aangezien het ROCEMA systeem even vaak long als short is, heffen de verschillen zich min of meer onderling op en heeft het dus geen grote invloed op de resultaten van je systeem.

Met dividend zit het anders... op de dag dat een groot fonds ex-dividend gaat, zakt de AEX (in theorie). Bij de koersvorming van de future wordt al vooraf rekening gehouden met dergelijke dalingen en is de koers van de future dus lager dan je zou verwachten. Op het moment dat het fonds ex-dividend gaat, daalt de AEX terwijl de future zich daar niets van aan trekt.

Ook bij dividend geldt dat je op de lange termijn soms voordeel hebt en soms nadeel omdat je soms long bent en soms short. Ook hier heft het zich dus onderling op, maar daarbij kunnen de afwijkingen op korte termijn wel groter zijn dan bij het rente-verhaal.

Trackers zijn geen alternatief omdat zowel de transactiekosten als de spread hoger zijn dan de futures.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron