Vraag: hoe rendabel is trading? - Resultaten trading

Moderator: Perry

Vraag: hoe rendabel is trading? - Resultaten trading

Berichtdoor jaaphollander » wo 21 aug 2002, 9:58

Hallo beste ervaren Traders,

Ik ben geheel nieuw in dit netwerk. Ik heb mij nog maar net ingeschreven voor Vestics. Ik heb een vraag die in eerste instantie misschien moeilijk te beantwoorden lijkt (omdat het van zo veel verschillende dingen afhangt). Maar ik hoop dat toch iemand een poging wil wagen!

Ik zit te overwegen om mij met 'trading' bezig te gaan houden. Ik werd daartoe geinspireerd door een bericht in de Volkskrant waarin Frans Schreiber vertelde dat hij dit jaar al 20% winst had gemaakt. Terwijl al mijn (buy-and-hold) beleggingen 10% hadden verloren in dezelfde periode, of misschien wel meer, ik weet het niet eens precies. Frans Schreiber gaf aan dat hij met beleggen meer verdiende dan vroeger als dierenarts.

Een heel belangrijke vraag voor mij is nu: hoe veel tijd kost trading en hoe veel meer levert het op dan bijvoorbeeld goed gespreid beleggen in beleggingsfondsen? Als ik dat weet, kan ik trading afzetten tegen andere activiteiten die ik kan doen en die ook inkomsten opleveren.

Als je bijvoorbeeld een keer per week naar je beleggingen zou kijken, hoe veel meer rendement kun je dan verwachten dan met gespreide beleggingsfondsen die je zonder veel omkijken (zeg mar dat je er een keer per drie maanden naar kijkt) vasthoudt?

En als je er in plaats van een keer per week, een keer per dag naar kijkt, hoe verbetert dan je rendement?
Ik begrijp natuurlijk dat dat er helemaal van afhangt welk systeem je gebruikt e.d., maar misschien kun je een ruwe schatting geven.

Mijn overweging is namelijk dat, als je veel moet lezen, en elke dag een uur moet analyseren en handelen, je dat toch ook zo'n pakweg 400 uur per jaar kost. Dat is 50 werkdagen van acht uur. Als je die op een andere manier besteed (bijvoorbeeld - in mijn geval - door nieuwe producten te ontwikkelen) leveren die dagen ook iets op.

OK, ik hoop dat iemand hier op iwl reageren.

Vriendelijke Groeten,

Jaap Hollander
jaaphollander
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: wo 21 aug 2002, 9:38
Woonplaats: Nijmegen

Vraag: hoe rendabel is trading?

Berichtdoor frans » do 22 aug 2002, 19:48

Beste jaap,

heel veel vragen die niet allemaal eenvoudig te geantwoorden zijn!
Ik denk als je gaat beleggen twee altermatieven hebt:
of je besteed het uit (beleggingsfondsen) of je doet het zelf.
Als je het uitbesteed aan beleggingsfondsen, moet je de volgende dingen wel beseffen:
1.beleggingsfondsen zijn niet opgericht voor de belegger (jij dus), maar voor de banken zelf! zij verdienen 2 ?tot 6 % per jaar aan jou vermogen. Is internet hot?, nou dan richten ze een internetfonds op etc. Het zijn voornamelijk verkopers. Bijv in Amerika heten fondsen tegenwoordig mutual funds, terwijl ze een aantal dcennia gewoon investment trusts heetten. Men is gewijzigd van naam omdat 90% van deze fondsen over de kop gingen. Dus gewoon een verkoop argument.
2. Het rendement wat zij verdienen gaat vanjouw rendement af. Daarom onder andere zijn er ook maar weinig fondsen die op langere termijn de index verslaan.
3. Als je geld toevertrouwt aan een fonds moet je eigenlijk een trackrecord van minimaal 5 jr of nog liever 10 jr vragen. Hebben ze meestal niet. Bovendien zijn de bestuurders van zo'n fonds vaak na een aantal jaren weer vertrokken en komen er weer andere met andere kijk op de beleggingswereld.
4. Na een zeer lange bullmarkt sinds 1982, is de kans erg groot dat we in een soort tradingrange terecht komen (bijv AEX tussen 250 en 600) voor de komende 20 jaar. Al die beleggingsfondsen doen buy-and-hold, dus grote kans dat jouw vermogen de komende 20 jaar ook die jojo beweging maakt en per saldo niet van zijn plaats afkomt.
5. Er zijn allerlei themafondsen, hoe kan jij als je je niet verdiept in beleggen, beslissen welk fonds je moet hebben?

Als je je wel wilt verdiepen in beleggen, dan moet het wel je hobby zijn/worden. Als je met tegenzin achter de computer kruipt wordt het niets. Maar als je het spannend vindt, wat er nu weer gebeurt, als je merkt dat elke politieke gebeurtenis invloed heeft op de aandelen markt, dan is het een hobby , die ook nog geld kan opleveren.
De rendement hangen af hoe goed jij bent en hoe de boel inricht. Wij werken met computermodellen en wanneer die eenmaal klaar zijn, kost het weinig tijd meer. Maar ja, ze moeten eerst wel gemaakt worden!!en dat kost inderdaad tijd.
In de praktijk blijkt dat de meeste vermogensbeheerders de index niet kunnen verslaan. Dus als jij dat wel kan, dan verdien je al geld.
veel succes!
frans
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: do 04 okt 2001, 22:52

Vraag: hoe rendabel is trading?

Berichtdoor Jos » vr 23 aug 2002, 12:42

Mijn ervaringen: heb ik even een nieuwe thread voor aangemaakt. Dus zie hoofdindex met subject "mijn ervaringen met traden".
Jos
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: do 04 okt 2001, 21:45

Vraag: hoe rendabel is trading?

Berichtdoor FM » za 24 aug 2002, 14:17

Beste Jaap,

Inderdaad, een moeilijke vraag. Mijn ervaring is dat je traden vooral leuk moet vinden. Als het een uitdaging is om uit te zoeken wat de beste trading strategie is die bij je past en deze vervolgens te ontwikkelen en te testen dan ben je op het goede pad er meer aan te verdienen dan buy-and-hold.
In dalende markten is dan goed geld te verdienen zoals Frans Schreiber al aangaf, maar het kost je wellicht maanden, zo niet jaren on daar te komen.
Veel lezen en veel proberen is de goede raad die ik je kan geven. Heb je er plezier in dan weet je vanzelf wat voor jou de beste oplossing is. Vestics is een mooi programma om mee te beginnen.
De volgende tip kan ik je meegeven. Probeer simpele regels te vinden die het rendement van je aandelenfondsen ?verbeteren. Dit is relatief eenvoudig en je merkt vanzlef of je het werken met Technische Analyse leuk vindt.

succes,

Frans Manders.
FM
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: do 15 aug 2002, 12:58


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron