Sector indices - Zelf sector indices aanmaken mbv Vestics

Moderator: Perry

Sector indices - Zelf sector indices aanmaken mbv Vestics

Berichtdoor de lange » di 08 jan 2002, 23:29

Is mogelijk om mbv Vestics per sector indices te maken.
Bijv. een bouw index of een industrie index. Je geeft dan bijv een aantal fondsen op die je in een index wil zien en vervolgens kun je er allerlei indicatoren op loslaten.

Paul
de lange
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: di 23 okt 2001, 19:48
Woonplaats: Hengelo

Sector indices

Berichtdoor Pierre » wo 09 jan 2002, 12:53

Hoi Paul,

Het is inderdaad mogelijk om in Vestics eigen sectorindices te maken.

Omdat je niet alleen wilt opgeven welke fondsen in de index zitten, maar ook hoeveel aandelen van elk (de wegingsfactor) lijkt dat een beetje op een portefeuille.

Dus hebben we het ook zo opgelost... je gebruikt de portefeuille beheersfunctie dus niet alleen om je eigen portefeuilles te maken, maar ook om eigen indexen te maken. Je geeft dan bij het portefeuille type op dat het een 'eigen index' betreft. Hierdoor wordt het ook mogelijk om een gebroken aantal aandelen (bijv. 23.5) op te geven, wat in een normale portefeuille uiteraard niet kan.

De waarde van de index wordt automatisch bijgehouden net als de waarde van alle echte portefeuilles.

Vervolgens kan de eigen index (net als portefeuilles) worden weergegeven in koersvensters en grafieken en gecombineerd worden met indicatoren e.d.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam

Sector indices

Berichtdoor Jos van Went » do 10 jan 2002, 16:09

Hallo Pierre,

Misschien een beetje off-topic, maar ik reageer even op je opmerking over gebroken aandelen.
Ik zal Vestics voornamelijk gebruiken voor een uitgebreide portefeuille van beleggingsfondsen. Deze worden tot op vier decimalen genoteerd. Nu mijn vraag: ondersteund Vestics dit in de normale portefeuilles ?

Een aanvullende vraag: als je aankopen of verkopen doet binnen een bepaalde portefeuille: geeft dit dan een "sprong" in je portefeuille-waarde of houdt Vestics rekening met de veranderende liquide positie (en geeft dus geen "sprong") ?

Jos
Jos van Went
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: za 13 okt 2001, 22:39
Woonplaats: Culemborg

Sector indices

Berichtdoor Pierre » do 10 jan 2002, 16:20

Hoi Jos,

Bedankt voor de reminder van de girale aandelen! Ik zal het voor alle zekerheid maar even checken!

Wat betreft de waarde van de portefeuille... die houdt gewoon rekening met je cashpositie, dus geen sprongetjes.
Pierre
 
Berichten: 412
Geregistreerd op: di 02 okt 2001, 9:46
Woonplaats: Leerdam


Keer terug naar Suggesties en vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron